Omlagd tumme och jordgubbstårta

Idag var barnen hemma med Darko eftersom Natalie hade feber igår kväll. Hugo fick kila upp till farmor och farfar för att göra tårta som de bestämt långt innan farmor och farfar åkte till Slovenien. Det var viktiga grejer kan jag lova, han har pratat om det länge "då ska farmor och jag baka tårta".

En smarrig tårta med jordgubbar, vaniljkräm och grädde blev det - den var god! :)

Farmor ville gärna ta ett kort med Natalie också men Natalie var mest intresserad av att hugga in på tårtan så hon tog sin sked och lassade på en bit på sin tallrik så fort tårtan kom i närheten. Kolla in Hugos min, han är INTE nöjd med hur det blev, han blev verkligen besviken och sur. Tårtan skulle vara orörd och vi skulle sjunga "ja må han leva" innan vi började ta av den... Men det sura försvann när vi började äta, båda ungarna lassade i sig två rejäla omgångar tårta!

Idag var jag bara tvungen att lägga om tummen, oavsett humör, tidsbrist eller feber eller vad det nu kunde tänkas vara. Jag har skjutit upp det i ett par dagar pga dåligt humör första dagen och feber igår. Nu blev det av och det gick bra även om hon absolut inte ville från början. Hon minns smärtan och tror att det ska göra lika ont igen. När bandaget väl var av så kunde jag ställa fram bunken med det lila vattnet (kaliumpermanganat) och säga "titta vad skönt, nu får du bada handen" och hon sa glatt "ja" och stoppade i den själv. Efteråt smörjde jag (eller snarare dränkte jag) tummen med Zinksalva innan jag la om den med Mepilex Transfer utklippt på ett trixigt sätt i ett stycke för hela tummen och tumgreppet.

Vi hade lite vinprovning med svärföräldrarna, flaskorna kommer från området de bor i när de är i Slovenien. Jag är himla svag för den till vänster, den är gjord på samma druva som det mousserade vi hade som brudskål på vårt bröllop. De var himla goda alla tre faktiskt. Mums! :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)