En kudde har fyra sidor


Här ligger hon nerbäddad i sin säng som är översållad av gossedjur. Hon har haft väldigt många från dag ett, som vaddering runt kanterna i sängen. Jag har tänkt att jag skulle kunna sy skydd i stället, sy några slags fodral som jag trär över skummadrasser som jag skurit ut i rätt format. Jag kommer säkert göra det när hon tröttnar på sina gossisar men just nu är hon nöjd med dem. Jag ska roa mig med att räkna dem någon dag, det är nog fler än jag kan gissa! 40 st?

De populäraste ligger runt kudden och de får tvättas med jämna mellanrum eftersom hon ofta ligger som hon gör med hästen på bilden ovan, hon har dem som kudde. Visste du förresten att en kudde har 4 sidor? Jo jag vänder kudden varje kväll. Först upp och ner kväll nummer två, sen snurra ett halvt varv tredje kvällen och sen runt ett varv till. Då är den utnyttjad till max så fler än fyra nätter blir det i princip aldrig.

När man har blödande sår i sin mun och ett tandkött som är så känsligt att det är svårt att borsta tänderna så känns inte kudden fräsch längre än några få nätter. Jag minns när vi var nya i EB Föreningen och en annan mamma pratade om den instängda doften i sovrummet på morgonen när hon kom in i barnets rum, att hon visste direkt att kudden fick gå i tvätten innan hon ens sett den. Då visste jag inte alls vad hon menade, men det vet jag nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)