Äntligen kallt ute!

Som hon har längtat efter att få börja använda sina nya ytterkläder! Mössa, jacka, skor...

Hon fick silvriga UGGS i år, vi håller tummarna att det ska fungera. De är i en lite för stor storlek för att hon ska kunna kliva i och ur utan att pressa för hårt. Hon älskar dem.....

Dagens outfit... helt i grått. Hon tänker mycket på sånt nu, vad som passar ihop, hur hon ser ut rent allmänt och så vidare. På morgonen står hon och låtsas-sminkar sig med en rengjord puderborste hon fått av mig... Hon tycker det är jobbigt att klasskamrater bryr sig om hur hon ser ut. Härom dagen hade en pojke från parallellklassen frågat varför hon har så tjocka strumpor. Det har hon ju inte, hon har vanliga strumpor, men med bandage innanför dem. En annan hade sett att hon hade ett sår i örat, berättat de för kompisen som kom farande och tjatade om att få titta på hennes sår i örat. Det är inte roligt när andra barn lägger så stor vikt vid sådant som hon själv önskar var annorlunda. Hon var riktigt upprörd över detta så jag ska ta upp det med personalen och be dem diskutera hur de bemöter detta. Kanske hade det varit bra att prata om vad som är ok och inte gällande att kommentera andras utseende och att tjata om att få se sår osv. Barnen behöver lära sig att respektera att Natalie inte vill visa upp sina sår och bandage hur som helst, att hon känner sig som apa i bur då. 

Jag förklarar ofta ofta för Natalie att ingen menar något illa, de är nyfikna och försöker förstå hur allt hänger ihop. Om man inte berättar något så blir de ännu nyfiknare och det är ju bra att berätta hur det fungerar för då kommer de förstå henne bättre. Men det är inte lätt att hantera när man är 7-8 år.

I övrigt går kampen vidare ungefär så som det sett ut på sistone. En massa besvär i munnen, inte minst på grund av de lösa tänderna som otroligt nog INTE släppt ännu. Halsen strular och flera sårområden är riktigt besvärliga. Det var länge sedan vi hade en bra period nu och det är lite jobbigt för oss alla. 

Positivt är att hon äter otroligt bra. Den vanliga maten går trögt, visserligen beror det på vad det är förstås, men generellt går det väldigt sakta. Vi vet att det beror på att hon har det jobbigt att tugga, mestadels på grund av en ärrad och stel tunga. Sen har hon ofta väldigt ömmande sår i munnen också. Mellan måltiderna fyller hon på med MiniMax, Smoothie och fruktpuré, allt i form av kosttillskott. Det är härligt att se henne stadigt gå upp i vikt och växa bra med tanke på att många med hennes diagnos har stora problem på det området. Vi började med näringstillskott tidigt och jag minns att dietisten såg lite road ut. Hon hade vad jag vet ingen erfarenhet av just EB så jag tryckte på ordentligt gällande tillskott. Vi fick fylla i kostdagböcker och hon gjorde uträkningar, hon tyckte Natalie fick i sig bra utan tillskotten. Bit för bit när åren gått har vi dock successivt ökat mängden tillskott och det går åt kan jag lova! Visste du att barn med Natalies diagnos ofta behöver 200% - alltså dubbelt så mycket som ett friskt barn - för att kroppen ska orka att både läka sår och växa normalt.

Kommentarer

Unknown sa…
Hej
Jag heter Neda och tittade din webblog.
Jag vill säga att du är en stark mamma. Jag har född ett barn. jag vill veta att hur du köpa den TUBIFAST produkter.
Eftersom jag känner någon person som kan inte köpa detta och har barn som din vacker tjej.
Kan du hjälpa mig att hur kan jag beställa eller köpa TUBIFAST?
min email address är neda.memar@gmail.com
Vara snäll mot mig och hjälpa mig med information
Ett Stort tack
Unknown sa…
Hej
Neda Heter Jag.
Hoppas att du vara bra.
Jag skickade många komentar till dig
Snälla svara mig.
Jag har läst din webbolag och vill veta hur jag kan köpa Tubifast produkter?
Snälla hjälpa mig. jag känner några barnen som Natalie och de kan inte köpa Tubifast. Jag vill beställa och köpa åt dem. Snälla hjälpa mig och ge mig några information som hur jag kan köpa Tubifast produkter?

Tack
Unknown sa…
Hej Anne!
Neda Heter Jag.
Jag har läst din bolag och tror att du är en stark mamma och Natalie se bra ut.
Hon ser ut bra och vacker och duktig tjej.
jag hoppas en dag kan vi träffas.
men jag har en fråga jag mejla många personer men dem svara inte mig, Jag tittade att du köpte Tubifast produkter åt Natalie. Jag känner några barnen som Natalie, de kan inte köpa detta produkter och jag vill hjälpa dem och köpa åt dem. kan du vara snäll och informera mig att hur kan jag beställa och köpa Tubifast produkter.
Jag går till Tubifast websida men vet inte hur jag kan beställa dem.
Snälla hjälpa mig.
Hälssningar.
puss och kram till du och Natalie.
Jenny sa…
Hej Neda,

Tack för dina kommentarer! När det gått ett visst antal dagar sedan jag skrivit ett inlägg så går inte kommentarerna in automatiskt utan jag måste logga in och godkänna dem, därför tog det lite tid innan de syntes här på bloggen. Jag har haft ett par röriga veckor och har inte varit inne på ett tag så det tog lite extra tid innan jag nu svarar dig. :)

Jag köper inte Tubifast-kläderna, jag beställer dem genom sjukhuset - Hudavdelningen som Natalie behandlas på. Barnsjukvård är gratis i Sverige och omläggningsmaterial är len livsnödvändighet för den som har EB, därför behöver man inte köpa dessa produkter själv.

Tyvärr kan det vara svårt den första gången man ska beställa, sjukvården vill ibland inte gå med på att beställa förband, kanyler, gasbindor, tubgaskläder och speciella salvor mm som kan behövas men då måste man stå på sig och kräva denna hjälp!

Generellt sett tycker jag absolut inte att man ska köpa det material man behöver för att behandla EB utan sjukvården ska hjälpa till med det så jag rekommenderar aldrig någon att köpa produkter själv. Dock vet jag att det finns någon typ av webshop är man kan köpa sådant, jag har tyvärr inte någon adress dit så jag rekommenderar att googla.

Lycka till!
Hälsningar Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)