Redan 2018?!

Detta är nog det längsta uppehåll jag haft under de omkring 10 år jag bloggat. Det har bara blivit så och visst har det påverkat att jag inte har en vettig app i mobilen att använda. Jag vill gärna inkludera foton i de flesta poster jag skriver och när jag inte kan få över dem från telefonen på ett vettigt sätt så går tiden. Har du något apptips så jag kan blogga här på blogger på ett smidigt sätt? Jag vill inte betala för en app som jag sen inte gillar...

Nu har jag mailat mig själv och sedan sparat ner dem på datorn, omständigt värre, haha! Apropå dator så hade vi en kaffeolycka i mellandagarna. Darko och jag satt med varsin dator och drack kaffe och surfade i köket. Natalie kom och snackade och yrade runt lite, vips så hade hon slagit ut en av kaffekopparna och det rann fort mot vår Mac och det sa *poff* så snart vätskan nådde fram till ingångarna på kortsidan. Det lilla kalaset kostade oss 3500kr, fick byta moderkort...

Nu är det lite vinterlandskap också här i Göteborgtrakten och det gör ju inte ett dugg att man kan köra några mil till fina spår utomhus! Jag och Darko tränar båda inför Vasaloppsveckan, jag ska köra Tjejvasan lördag den 24:e februari och han kör Öppet spår söndag den 25:e. Det blir en mysig liten helg på tu man hand, barnen ska vara med svärföräldrarna. Vi bor centralt i Mora två nätter och även om vi ska ta ut oss rejält den helgen ser jag fram emot ett par dagar utan barn runt fötterna. Sist var när jag sprang Rosabandetloppet på Lidingö, då sov vi en natt i Stockholm och Natta prickade in den värsta feberattack hon någonsin haft... så typiskt, hon var verkligen jättesjuk när vi kom hem. :(

Så här fina spår fanns det vid Hestrastugan utanför Borås. Det är en kombination av natursnö och konstsnö. Mina skidor var nypreppade och förut har jag åkt med fabrikspreppning inne i Skidome. Behöver jag säga att det var skillnad på glidet?! Jösses, jag var som Bambi på hal is och i första kurvan utan spår drog jag ikull, fniss. Jag kan inte resa mig med längdskidor på platt mark så det var bara att vackert knäppa loss dem, borsta av sig snön och på't igen! Sen gick det som en dans! Jag hade väldigt bakhalt, oklart om det enbart var bristande teknik eller om det var lite isigt i spåren, kanske en kombination. Mysigt var det i alla fall och jag fick ihop nästan 12km. Idag har jag go träningsvärk här och där.

 Denna bilden är tagen efter ett entimmaspass inne på Skidome där vi kört en del på sistone. Det är en stor fördel att ha det så nära (ca 6-7km från oss) eftersom det inte är några snösäkra vintrar i Göteborg. Spåren är lite sliddriga och det är många svängar så visst är det inte optimal skidåkning, men vi känner att det väger upp mer än väl att få timmar/mil på snö. Det behöver man!

 Julen spenderades i Örebro hos min syster med familj och de har hund. Lilla Älla tycker att barn är lite läskiga så det var ett stort ögonblick när hon äntligen satt i Natalies knä. 

 Hugos urval av grenar inom Friidrotten har utökats med den tekniskt svåra grenen stavhopp. Dels tycker han att det är kul att testa olika grenar och vill därför ge sig på alla som ges möjlighet men framför allt så har han haft problem med kroppen och behövde byta fokus ett tag. Det började i slutet på sommaren/början av hösten med ömmande hälar. Det är rätt vanligt bland barn i hans ålder som tränar mycket och både Darko och hans bror brottades med det när de var unga. När hälarna lugnat sig något fick han schlatter i ena knät. Efter ett tag även i det andra knät. Det har varit en tung höst, han älskar att träna och tävla men har inte kunnat göra det fullt ut. Farvoritgrenen höjdhopp funkar oftast inte alls, samma sak gäller för tresteg och längdhopp. Löpning kan funka en bra dag, ibland har han kört 800m och ibland något häcklopp. Sen dök nya grenen stavhopp upp och den är perfekt eftersom den inte påfrestar hälar och knän så mycket och löpsträckan är kort. 

Nu har han dock lyckats fixa en sträckning i ena höftböjaren så det är misär igen. Ingen ände på oturen! Men han kämpar på och vi peppar som bara den. Det är nyttigt att ta sig ur såna här motgångar, han kommer komma ut starkare. Vi bara hoppas att det inte ska vara ett flerårsproblem med knän och hälar. Har man otur så kan det vara så illa men vi håller tummarna, ett halvår räcker mer än väl så vi hoppas det vänder snart.

 Finaste ungarna! Taget på julafton.

Och det blev en julaftons-selfie också!

Kommentarer

Susanne sa…
Så kul med Vasaloppet och vad stor Natalie har blivit!! :)
Angående app så rekommenderar jag nog mest att antingen köra iCloud drive (om du har iphone), då kan du lätt lägga till bilder från Photos till appen som heter Files, och man kan betala små pengar och få grymt mycket utrymme. Jag betalar 29 kr/mån för 200 GB. Aktivera det sedan på datorn så skapas en mapp där som synkar allt snabbt.
Har du inte iPhone, eller Mac, så funkar Dropbox på samma sätt, ungefär, men är lite mer meck att installera, men jag tror det är ganska bra instruktioner. Installera appen på datorn för att skapa mappen som ska synkas, och ladda ner appen på telefonen, logga in, så är det fixat. Det bör vara enkelt att lägga in bilder där, det är det på iphone iallafall.
Jenny sa…
Hej Susanne! Tack för tipsen! Jag sparar bilder via iPhones lösning, hade Dropbox förut. Dock är det svårt att hämta upp dem när jag bloggar på datorn, den söker bara lokalt på datorn och där har jag dem inte synkade. Jag hade velat hitta en blogg-app som liksom hanterar hela flödet. Testar två just nu, Blog Touch där jag kan lägga upp bilder i en draft (men den låter mig inte publicera direkt i appen) samt Easy Blog som låter mig publicera inlägg (men i den kan jag inte lägga till bilder). Antar att man får alla funktioner i en om man köper betalversionen av dem och det hade varit gött om någon kunde säga "jag har testat den här appen, den är jättebra och värd pengarna". Men jag får väl chansa och köpa helt enkelt... :)
Jenny
Susanne sa…
Blogtouch har jag för mig var ganska dålig när jag testade för åratal sedan. Jag använde en ipad-app ett tag som jag har för mig var bra, BLogpad pro. Sen finns någon som heter Blogo men har inte testat den någon gång.
Men det jag hade emot Blogtouch pro hade med bildhantering att göra, och du kanske inte stör dig på det så som jag gjorde. Medan man via datorn kan välja format och placering på bilder levde appen sitt eget liv och centrerade allt i miniformat. Men detta är ju alltså typ 8 år sedan minst.
Ja, det är nog att köpa och testa, det var ju inga stora summor det handlade om iallafall.

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)