Frissan, spa och lussebak

Jag är superdålig på att lägga tid på mig själv, att ge mig själv uppmärksamhet i några timmar. En del går på behandlingar eller gör egna små varianter av söndags-spa hemma osv och somliga gör de där enkla sakerna som att smörja in hela kroppen eller peela ansiktet. Jag gör nästintill nada utöver det för mig basala som att sminka mig och dra en borste genom håret innan jag går till jobbet. Att lägga tid på mig själv har ingen hög prioritet helt enkelt, jag tycker det är ganska tråkigt och nästan lite oviktigt så det är nog därför jag skippar det. Men frissan går jag till i alla fall - typ två gånger per år, ha ha ha! I december var det så dags och denna gång tog jag med mig Natalie till min frisör vilket hon var överlycklig över.

Nyklippt tjej! "Alltså mamma jag älskar mitt hår nu" har jag fått höra ungefär 100 gånger efter det besöket. Jag tycker att min frisör är väldigt duktig, därför har jag hållit fast i henne i omkring 15 år. Hon är colorist så färger är hennes stora passion och hon är grym på det. Men hon är dessutom duktig på klipp, fön, uppsättningar - ja allt helt enkelt. Natalie uppskattade hennes skicklighet också, klippningen var uppenbarligen helt annorlunda mot vad hon fått tidigare.

Jag har slingat ljust i många år, någon gång la vi lite annan färg i botten och drog ut så slingorna liksom sotades in av färgen, men annars ljust ljust som sagt. Därför var det härligt att byta helt nu och gå mer mot min naturliga något mörkare färg. Till vänster är precis innan vi drog igång och jag hade en rejäl utväxt som mörkar upp det i botten men det syns på längderna hur ljust det var. Till höger nyfärgat, klippt och fönat. Sjysst!

Natalie har en fantastiskt fin brun färg men min nya blev riktigt fin på mig också!

När vi förberedde vårt hus för försäljning i somras och kände att allt var jobbigt och stressigt så lovade vi varandra att när huset är sålt ska vi gå på spa. Det tog ett tag innan vi gjorde slag i saken, det blev först nu i december som vi kom iväg. Jag tog ledigt en heldag och fick lite ärenden uträttade på förmiddagen. Darko jobbade en dryg halv dag och sedan rullade vi ut till Arken Spa som ligger väldigt nära mitt jobb bredvid Älvsborgshamnen. Supermysigt med en lugnare avslutning på dagen och Arken är ett mycket prisvärt spa (visst är t.ex. St Jörgen lyxigare men det kostar nästan dubbelt så mycket så föredrar man att vara ekonomisk är valet enkelt...).

Det rådde mobil/fotoförbud inne på spa't så jag hade duktigt dåligt samvete när jag smugglade med mobilen för att ta någon bild av den mysiga miljön (jag har Mellansveriges största samvete, på gott och ont). Dock hade jag kunnat släppa det då det ett par timmar senare dök upp ett relativt ungt gäng som helt otvunget hade fotosessioner överallt och agerade som om de var på after work. Överallt står det skyltar om mobilförbud, att tystad är att föredra, att man ska viska osv. Varför går folk på spa om de ska bete sig lika hysteriskt som vanligt undrar jag?? Ja ja, vi bytte bastu/pool så fort de kom virvlande så vi fick vårt lugn i alla fall. Jätteskönt och faktiskt helt lagom med ca 4h spa när man inte ska bryta av med måltider och behandlingar. 

På kvällen hade vi bokat bord på en restaurang som någon nämnt i förbifarten, vi visste inte mycket om den. Jäklar vilket bra val att gå dit, prisvärt och helt fantastiskt god mat! Mycket trevlig personal på det gjorde det till ett bättre restaurangbesök och för en gångs skulle gick vi inte hem med känslan att vi kunde gjort det bättre själv (vilket faktiskt händer relativt ofta om man inte går på typ Thörnströms eller Toso eller liknande). Så vad heter den magiska restaurangen då? Bistro Södra 32. Gå dit, du kommer inte ångra dig. På bilden är en grilltallrik för två, köttet var i det närmaste magiskt.

Det blev visst endast en bild tagen på årets lussebak och den är väldigt arrangerad - ha ha! "Vänta lite, håll kvar händerna så kan mamma ta en bild". Jag köpte pepparkaksdeg som ett bageri gjort men sen gjorde vi i alla fall helt egna lussekatter. Katterna blev riktigt goda och saftiga, jag googlade saftiga lussebullar och fick upp ett recept med kesella som var riktigt bra. 

Häromdagen blev vi bjudna på saffrans-kladdkaka, det har jag aldrig testat förut men det var verkligen supergott! Det kan ha varit detta receptet, slänger in det här så jag hittar det igen, hehe! Jag har två påsar saffran kvar i skåpet så det kan nog bli en sån kaka framöver tänker jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)