En vig tjej

Efter en hel del tekniktrubbel senaste veckan på http://www.ebifamiljen.se/ så ligger sidan helt nere. Supporten på one.com som jag har sidan hos har inte lyckats lösa problemet så jag skriver av mig lite här helt enkelt!


Idag la vi om vänster fot och här kontrollerar Natalie hur den ser ut. Vi är nöjda båda två, fin fot! Det som ser rött eller mörkt ut är på stortån området där nageln har suttit och på tån intill en blåsa som håller på och läker.

Jag har för första gången lagt om hennes fot med en Mepilex 20x20cm vilket innebär att med lite fantasi så kan man klippa till den i ett stycke. Jag hade en bild i huvudet av hur en annan familj med en son med EB lägger om fötterna så jag klippte med det i minnet. Resultatet blev väldigt bra efter en hel del småjusteringar och jag ritade av modellen innan jag satte på den på foten så jag har nåt att utgå ifrån nästa gång.

Det fiffiga med denna variant är att man kan öppna och kolla tårna utan att lägga om hela foten under förutsättning att man lindar den lite smart.


I fredags fick vi en himla trevlig leverans, ända fram till dörren... Två jättestora fårskinn! Det är vänner till min syster som bla är fårfarmare. När vi träffades i somras berättade de att de skulle ta bort flera riktigt stora tackor till hösten och några av dem hade en päls som skulle kunna passa Natalie, var vi intresserade? -Jaaaaaaaaaa! De är c:a 130cm långa vilket jag gissar är ganska ovanligt. Skinnen vi har haft innan är köpta på babyproffsen och mäter väl knappa metern. Enda kruxet just nu är att de fortfarande luktar får... Kan man vädra ur det tro eller ska man skicka dem på tvätt...?

Tvätt är ju också nåt jag funderat på. Dessa är så stora så jag undrar om jag vågar köra dem i vår ganska vanliga hushålls-tvättmaskin som tar 7kg? Den brukar dundra rätt bra med de små skinnen vi har och jag tvivlar på att den klarar dessa bjässar.

Slutligen kan man ju fråga sig hur vig man kan vara??? Natalie står gärna på huvudet som ovan och ibland ställer hon fötterna så nära huvud och händer så att hon välter över, som nån konstig variant på kullerbytta. Jag är rätt vig på vissa ledder, men så där kan jag verkligen inte göra!!!

Kommentarer

Emelie sa…
Blogga bara här istället=) Avis på fårskinnen och på fötterna..kraaaam
Unknown sa…
Jag blev lite skraj där! Försökte gå in på bloggen flera gånger idag utan att lyckas. Och adressen hit hade försvunnit från mobilen. Men nu har jag lagt in den! :-)

Alla mina barn sover på lammullsfällar, de man köper hos Babyproffsen. Jag har tvättat tre stycken samtidigt i en 6 kg tvättmaskin och det fungerade. Man får dock köra centrifugen på låga varv men det ska man ju göra ändå.

Såna stora fällar hade Ludvig (13 år) blivit överlycklig över! Lite svårt att få plats på den lilla ;-)
Unknown sa…
Hej!
Fiffig lösning på fotbandage, man får vara påhittig när man har barn med EB.
Kanske en dum fråga men har du de olika klippmallarna från mölnlycke? Jag har aldrig använt dom till min son för han var för stor när de kom.
Lena Holm :-)
Jenny sa…
Emelie: Ja blogger är inte helt fel men jag kan inte använda den på domänen ebifamiljen.se vilket jag skulle vilja.

Cissa: Tur att du hittade hit då! :)

Lena: Jag har klippmall från Mölnlycke, en jättebra kontakt på Mölnlycke som är sjuksköterska också, fiffiga EB-föräldrar att bolla med samt en duktig sårsjuksköterska på Barnsjukhuset. Jag har nästan ALLT!!! :)

Kram på er alla!
Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)