Från YouTube - Junktional Herlitz

Idag delar jag en video som jag vill varna för innan du startar den. Du kommer få se klipp från omläggningar av ett barn som har Junktional Herlitz, det är blödande sår, mycket smärta och ett barn som gråter hjärtskärande och hest, luftvägarna är inte bra och han kämpar bitvis efter luft.

Oftast vill jag visa hur vi lever, att det går att leva som en vanlig familj också med besvärliga former av EB. Jag vill visa vilken fantastisk tjej Natalie är, hur modig hon är som provar på allt möjligt och springer genom livet med ett leende på läpparna trots sår som aldrig vill läka helt och svår smärta, dagligen.

Denna film är en annan av sidorna av EB, att ta hand om ett barn med mycket svår EB. Jag delar den för jag tycker det är viktigt att se olika sidor av EB och hur hemsk denna grymma sjukdom är.

Om du är det mista känslig kommer du ha svårt att se detta, det hugger tag i dig med full kraft, jag grät och satt med en hand för min mun, spänd. Skulle vilja stänga av men känner med alla de föräldrar som inte kan stänga av, som lever med detta dagligen, året runt, dygnet runt. De kan inte välja bort den enorma plågan. De kan inte stänga av. Jag är djupt imponerad av dem allihop, det är som att leva mitt i ett krig, kriget mot EB, där man ständigt är orolig och på helspänn, försöker förutse vad som ska hända, vilken väg man ska välja i behandlingen av sin lilla fjäril. Ingen kan fullt ut förstå vad det innebär, inte heller jag, men nedan får vi 10 minuters inblick i deras vardag.

Kommentarer

Anonym sa…
Ryser i hela kroppen, när jag ser och hör detta! Har jobbat som USK i mänga år och lagt om fula sår, har inte alls ont av att se blod - men detta.......
Ska genast sätta in en slant till EB-forskningen, om jag hittar ett bank- eller postgironummer!

Marie, okänd bloggläsare
Jenny sa…
Hej Marie, om du vill skänka via EB-föreningen så går det bra. Vi har de senaste åren skänkt till forskning varje år. Du hittar mer info här: http://www.ebforeningen.se/bidrag.html Märk gärna din insättning med forskning. Det går också bra att skänka genom att köpa fina armband för 50kr styck som du ser på hemsidan. :)
Hälsningar Jenny
Emma O sa…
Hej!
Fick av en slump tips om denna salva/gel, Xyliderm och tänkte på Natalie direkt, kanske kan vara ngt till henne. Vet inte om ni vet om den redan, och kanske testat, men ville iallafall tipsa er :).
Det står bla att den är återfuktande och vårdande, för torr, irriterad och skadad hud. Jag fick hem prover på denna gel och ska prova nu o se va jag tycker om den.
Gå gärna in här o läs mer, låter lovande o bra om den håller allt som de står.
(http://www.xyliderm.com/se/)

Mvh. Emma
Jenny sa…
Hej Emma O, tack för tipset! Jag har skrivit till företaget för att få mer info om den. Det är ju bra att t.ex. veta om den är lämplig på öppna sår eller ej.
Hälsningar Jenny
Lilla söta pojke. Skär i mig att se hur plågsam vissa stunder var :(

När man har EB, är såren mer oftast ytliga eller kan det bli rikigt djupa "kött" sår?
Jenny sa…
Hej Saara! Såren ligger ju i huden så det beror på hur du menar? Natalie har dystrofisk EB vilket innebär att problemet ligger djupt ner i huden i övergången mot läderhuden vilket ger sår som kan liknas vid tredje gradens brännskada.
Hälsningar Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)