6-åringen funderar vidare

Vad rör sig i huvudet på en 6-åring? Ganska mycket troligen. När Natalie och jag är själva i badrummet och jag pysslar med hennes sår så får jag höra väldigt många tankar. Idag var inget undantag, det kom ett långt resonemang, försöker återge delar av det här:

- Mamma jag tänkte ju att jag skulle vara frisk och fin och så blev det så här, det trodde jag inte.
- Hur menar du nu? Menar du såren?
- Ja jag trodde inte att jag skulle få EB men så fick jag det, nu är jag inte alls frisk och fin. Jag skulle ju vara frisk och fin men så blev det så här!
- Du har känslig hud och ingen av oss tycker om EB men du är väldigt fin ska du veta! 
- Ja ja men då är jag väl trasig och fin då. Är väl fin men kolla här, (pekar på knän och visar upp händerna) jag är ju helt trasig mamma! (Suckar)
- Ja du är världens finaste och EB är jättedumt och jag önskar så klart att jag kunde ta bort den men det kan jag inte. Nu har du den känsliga huden och då får vi göra det bästa vi kan och ta hand om såren så de läker.
- Vet du mamma, jag önskar att såren skulle försvinna helt. POFF bara, så är de borta! Och då kan jag leka hårt och slänga mig som alla andra, då kan jag busa hårt mamma. Sen kan det komma tillbaka när jag har blivit mormor.
- Menar du att när du är en gammal mormor så gör det inte så mycket, då kan det få komma tillbaka?
- Ja precis då har jag inte haft det på länge men när jag blir mormor då kan jag få det igen. Det önskar jag.

I helgen halkade hon omkull och slog upp ett ordentligt sår i rumpan. Det gör jätteont fortfarande och hon kan inte sitta hur som helst. I badet låg hon mycket på mage och efteråt när jag torkat henne och skulle blåsa håret ville hon inte sitta kvar på skötbordet. Jag hämtade ett fårskinn och vek det några gånger så det skulle bli så mjukt som möjligt. Det blev något bättre men inte perfekt. Svårt att sitta stilla i 1,5 timma när rumpan gör ont... 

För övrigt så blir "alla" nya och gamla sår kladdiga just nu, det går trögt att jobba bort infektioner. Det krävs lite extrainsatser för att få bort alla bakterier i såren. Sist hon badade gjorde jag ett Kaliumpermanganatbad till hennes ena hand. All hård hud plus naglar suger åt sig extra mycket och blir brun-gula i färgen. Det ser inte alltid så roligt ut men tro mig, det är väl värt det ofoget eftersom Kaliumpermanganatet tar många olika typer av bakterier. Kör även vidare med Sorbact Gel som jag berättade om i ett tidigare inlägg, den hjälper väldigt bra. Fick berättat för mig idag att nätet suger åt sig både bakterier och svamp utan någon kemisk process. Det är helt naturligt och man behöver därför inte oroa sig för långvarig användning. Man kan med fördel använda den i förebyggande syfte också för att förhindra att infektion uppstår i nya sår. Läs mer här om du vill.

Behöver jag säga att jag är enormt trött på EB-sår just nu? Jäkla skitsjukdom.

Jag blev ju förresten tvungen att fråga hur det gått på förskolan med den onda rumpan, hur gick det vid matbordet? Nej det var ingen fara, det gjorde inte alls ont. "Där har jag ju kudden som (hon gör pysljud med läpparna och pressar handen sakta neråt i luften) sjunker ihop långsamt, den gör inte ont." Det är någon slags memory-foam som klätts in och den är tydligen jättebra tycker Natalie. Nu blir det till att fixa fler snarast så vi har här hemma också, jag har en rulle i förrådet som jag kan skära ifrån.

Den 11:e mars blev hon 6år!

Favoritpresenten - en spegel!

Spegeln går att öppna och där finns massa krokar och flera hyllor. Så himla bra! Kommer från Mio.

Nyklippt tjej, före till vänster och efter till höger. Något mer uppklippt på sidorna än tidigare. 

Kommentarer

Bettan sa…
Man behöver ju inte har mycket fantasi för att förstå hur jobbigt ni har det, även om man aldrig kan förstå helt och hållet när man inte själv är drabbad. :/
Men hon är klok den lilla, och det märks att hon har en klok mamma (och pappa). Bättre än så kan du ju inte svara. Det finns ju inga lätta svar på svåra frågor.
Hon är som en sockerbit och vilket vackert hår hon har! Spegelskåpet lär hon säkert ha stor glädje av länge :D Det verkar få plats väldigt många skatter där! :)
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)