Volvo ocean race & DFDS familjedag

Den 27 juni var det DFDS familjedag (min arbetsplats) och man hade ordnat en riktigt härlig dag för anställda med familjer. Till min enorma besvikelse var Hugo sjuk och Darko hade knappt återhämtat sig efter sin sjukdom så jag och Natalie fick åka utan dem. Verkligen jättetrist för jag hade velat ha dem med och de missade dessutom en riktigt välarrangerad toppendag. Vi hämtades med buss från Centralen och åkte sedan till hamnen där vi fick gå ombord på ett av våra fraktfartyg. Där bjöds det på kaffe och bulle och förutom att vi kunde gå runt och se hur det såg ut i delar av fartyget så hade vi första parkett för att titta på In port race, Volvo ocean race. Tyvärr blåste det dåligt denna dag så seglingen gick långsamt och för mig som inte kan ett dyft om segling blev det lite långrandigt när vi stod där och spejade och försökte förstå vilken boj de skulle runda osv. Men kul att ha sett det i alla fall! Efter racet bussades vi in till Frihamnen där DFDS hade eget tält i ena änden av hela området. Vi bjöds på mat och underhållning i vårt tält plus att man kunde ströva fritt bort genom festivalområdet (eller vad man nu ska kalla det).

Välkommen ombord Fionia Seaways!


Kul samling av många olika typer av båtar/fartyg på samma bild; Nyköping (stealthbåt som ej syns på radar), Götheborg, en Stena Line dyker upp där bakom och sedan ser man segelbåtarna som deltog i själva racet.

Natalie sippar på en Mer och spanar på båtarna i racet. Vi hejade såklart på "tjejbåten" SCA (kvinnlig besättning) som dessutom var rosa... :)

Vi kunde titta från samma nivå som bryggan och uppepå bryggan, Fionia Seaways låg i perfekt läge för oss!

Där bakom passerar de fästningen och helikoptrar surrar runt dem.

En av tävlingsbåtarna. DFDS hade tält mitt emot där de la till i Frihamnen så det var första parkett för oss!

Här har alla kommit in.

Vi bjöds på en fantastiskt god buffé, kolla in storleken på den salladsskålen...

Några av de olika rätterna som serverades. Catering från Break, rekommenderas VARMT kan jag lova, maten var fantastiskt god. Jag gick fram till personalen efteråt och berömde dem!

Här sitter alla och äter som bäst. Kristallkronor i taket! :))

Mojje kom och underhöll efter att vi ätit, mycket uppskattat av barnen. Natalie sjöng på "Varför pruttar morsan när farsan har gått" i flera dagar efter detta. Efteråt när han var på väg att gå pratade jag och Natalie lite med Mojje och lämnade över lite info om EB. Han var gullig nog att direkt slänga ut bild på både sin Facebook och Instagram. In och gilla honom om du har möjlighet, så snällt gjort! #ebawareness 

Efter detta tog jag och Natta en promenad genom hela festivalområdet och här har hon hittat ett ställe där man fick spela ett spel på ipads. Den enorma godispåsen som delats ut efter maten var med... :)

Här har vi favoritbåten i bakgrunden, närmre än såhär kom vi inte. De kom tvåa i Inport race.

Vid en annan båt var det en väldig uppståndelse och jag kom knappt förbi med rullstolen. Jag stannade till för att se vad det handlade om men såg först inget särskilt förutom personalen ombord som stod propert klädda i "givakt". Hmmm... och några sekunder senare kom vår fina Kronprinsessa upp för trappan. Kul att vi såg henne! Någon som såg denna bild påpekade snabbt att det ser ut som en putande mage men det är nog bara vinkeln gissar jag. Men vem vet? Kom ihåg var du hörde det först i så fall - ha ha!

Vackra Götheborg på närmre håll!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)