Kalashelg

Bild på blåsa längre ner, så du vet om du är känslig...



Hugo fyllde i juni men lagom när det var dags att fixa kalas blev Hugo väldigt sjuk och sen blev Darko ännu sjukare. Ja alla utom jag åkte på något influensaliknande. Sen var vi mitt i semesterperioden och kände att det är nog ingen idé att dra ihop till kalas då när hälften är ute och reser. I fredags blev det dock av! 14 glada 10åringar käkade mat och kollade på film, en go grabbkväll. 

På lördagen var det Natalies tur att gå på kalas då en klasskompis hade discokalas. På söndagen var det sedan Hugos tur att gå på Laserdomekalas, jösses så många kalas på en helg!

I går var det som vanligt dans och denna gång ville hon prompt ha ballerina-knut på huvudet. "Mamma jag vill ha den där bullen du vet." :)) Kommer vi några minuter tidigt innan hennes klass börjar så passar hon alltid på att titta på någon av de klasser som pågår i de andra salarna. Älska dans!

En favoritlunch: banan/kesopannkaka med vispgrädde och egenplockade blåbär från i somras som färgar hela munnen knallblå! Mjukt, gott och nyttigt. Perfekt!

Jag har sett större problem med armveck och knäveck sedan de bytte upphandlad gasbinda i Västra Götalandregionen. Den nya sorten liksom suger fast i hennes hud. Jag tog givetvis upp detta så snart jag kunde och härom dagen fick jag besked att det är ok att beställa den förra sorten så vi inte orsakar skador i onödan. Här ovan ett armveck som börjat läka igen som tur är.

Knäveck där en blåsa skapats och sedan vandrat rakt ut mot sidan när hon rör sig under dagen. Det är inte alltid hon känner sånt på en gång utan timmarna går och då växer de tyvärr. De här är inte jättelätta att få att läka tyvärr, det är lurigt i vecken eftersom gasbinda och tubgas korvar sig. Sårstatusen är för övrigt jättedålig just nu, många kladdande sår och det jag tror läkt går i stället upp igen. Munnen gör väldigt ont varje dag, i morse fick jag inte i henne vanlig frukost utan det fick bli en MiniMax i stället. Fingrarna har varit himla tråkiga på sistone också. Hon skadade sig på en gunga på skolan för ett par veckor sedan och det har varit halvinfekterat i de såren fram tills det nu läkte med hårda, hårda ärr. Det blir nog bättre snart, allt går i vågor, men det är frustrerande. Det är också väldigt tråkigt att se henne så påverkad varje dag. Så mycket smärta att hantera för den lilla kroppen. 

Superglad kalastjej som fick lära känna Sverre. Tur att Sverre hade namnskylt för jag hade ingen aning om vem han var... tydligen Sverigelotteriets maskot. :) Natalie älskade Sverre och det första hon sa när hon vaknade dagen efter kalaset var "mamma har du kompisens mammas telefonnummer så du kan ringa och fråga om Sverre kan komma på mitt kalas när jag fyller år?" :)))

Det blev lite struligt på skolan idag när både Natalies resurs och backup'en var sjuka. De löste det dock bra med den personal som har haft henne kortare stunder förut men självklart känns det inte så tryggt för oss. Ingen som vet något direkt om såren och vad man gör om något händer, rutiner runt toabesök mm. Kanske ingen vana av att sitta med vid maten heller - hon sätter lätt i halsen, konsistensen måste bli bra och olja ska på, läpparna smörjas, munfuktgel innan hon börjar äta... jag vet inte om de fick till allt detta men hon hade i alla fall ätit bra enligt henne själv. Sen har vi alla situationer med alla andra barn runtomkring. Även om barnen är snälla och goa så är det många som är yviga och har svårt att hejda sig. Ja är man inte van är det mycket som kan hända. Jag hämtade tidigt idag för att korta dagen lite. Hon var glad som en speleman när jag kom så det hade nog varit en bra dag, skönt att allt gick vägen! Det vore synd om något händer vid ett sånt tillfälle för då är jag så klart rädd att personalen inte ska våga ha henne.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)