Två månader med Keragel

När jag skriver detta så har det egentligen gått tre månader men jag har inte haft orken att skriva så mycket på bloggen den senaste tiden och veckorna har sprungit iväg. På vardagarna orkar jag många gånger inte sätta mig och blogga på kvällen och när helgen kommer så är det 100 saker som ska hinnas med förutom att faktiskt få ta det lite lugnt också. Denna veckan har jag i alla fall lyckats få publicerat flera inlägg tack vare den fantastiska funktionen "schemalägg"... hehe. Det innebär att jag skriver ihop flera inlägg under helgen och schemalägger dem till olika dagar under veckan. Simsalabim så blev jag plötsligt väldigt aktiv! ;)

Vi börjar med en rad bilder från två månader med Keragel och sedan återkommer jag med foton från tre månader. Efter det kommer jag troligen inte lägga upp lika mycket sårbilder eftersom Natalie börjar bli stor nog att själv fundera över det där med sociala medier. Hon vet att både jag och Darko bloggar, att vi har Instagram och att vi har Facebook. Hon vet självklart inte exakt vad allt det där betyder men hon förstår att andra människor läser vad vi skriver och ser bilderna. Hon är inte emot men hon vill helt klart vara med och bestämma vad som ska synas där så därför har jag nu en dialog med henne om vad jag publicerar. Jag har berättat att många är nyfikna på hur vi gör med såren och vad som är bra för att få dem att läka och kanske få lite tips om hur  man kan lägga om på olika sätt. Så med hennes godkännande så får ni se lite bilder.


Armbågen som är en av de svåraste områdena att hålla hela en längre period. Här har vi ett helt och ganska bra område precis mitt på armbågen men nedanför där det är lite rödare har huden återigen lyft och det finns vätska. Det ser olika ut varje veckan men det som är tydligt är att hela området pajar inte längre, det är mycket starkare vilket innebär att även om det går sönder så läker det snabbare. 

I vecket mellan lill- och ringfinger har bekymren varit många. Bit för bit har dock huden blivit lite mjukare och det var ett bra tag sedan vi hade blåsa eller öppet sår. Kanske en förbättring!

Över knogarna brukar det gå sönder rätt ofta och det kan vara svårt att få det att läka. Det är också svårt att lägga om där på ett vettigt sätt, det blir lätt begränsande med förband och gasbinda över stora områden på händerna och hon irriterar sig på att inte kunna använda händerna som hon vill. På sistone så läker det dock mycket mycket snabbare. Jag har "forcerat" lite och bara haft förband i något dygn eller två efter att ha stuckit en blåsa och det har fungerat! En stor framgång.

Handleden går sönder då och då som tidigare men bara mindre områden, mindre blåsor, och det läker snabbare. Fingrarna är fortsatt lite stela men jag kan se att hon bit för bit byter hud, det tjocka och hårda släpper och under kommer ny hud. Om det får hålla så kan det vara ett mycket gott tecken men den nya huden är alltid tunn och känslig och det är som lotteri om det ska hålla någon längre period eller ej.

Knät visar samma tendenser som armbågen, det går sönder då och då men det läker snabbare och hela området har inte gått upp en enda gång sen vi påbörjade behandlingen. 

Knävecket håller också jättebra, ingen blåsbildning alls men ibland kan jag se att något område blir lite rött och irriterat. Jag gissar att det skulle ha blivit en blåsa i de lägena om inte huden varit lite starkare. Vi håller tummarna för att knäveck och armveck ska få vara hela riktigt länge för då kan vi så småningom helt gå ifrån förband där.

Hälen oförändrad.

En mindre blåsbildning i kanten av den hårda huden, sådant kommer ibland.

Helt! Går sönder ibland men bara i mindre omfattning.

Helt! Inga problem alls på de mindre tårna. Stortån har en nagelrest längst ut på kanten och trycket av skor och annat gör att det blir små blåsor runt den. Denna tå har dock aldrig gått sönder helt den sista tiden, bara små små problemområden. Klar förbättring!

Kommentarer

Anonym sa…
Kan man inte ha fotskavplåster på hälen om de gör ont
Anonym sa…
Kan man inte ha skoskavsplåser på hälen om de gör ont
Cecilia W sa…
Hej! Vad fantastiskt att Natalie's hud blivit battre av Keragel-anvandningen - jag hoppas verkligen att det fortsatter I samma spår :)! Jag foljer din blogg och kollar ofta for att se om du publicerat nagot nytt. Kommer du fortsatta skriva aven om Natalie inte vill visa sa mycket sarbilder I framtiden?
Cecilia I England
Jenny sa…
Hej Anonym,
Natalie har speciella förband som vi använder, "vanliga" skoskavsplåster fungerar inte på hennes hud då den skadas mer. Självklart har hon förband på fötterna men det tar inte bort smärta och/eller sår, de läker oftast tillfälligt för att sedan komma tillbaka igen. På hälarna har hon förhårdnader som jag jobbar med att lindra eftersom de skapar nya blåsor. Som en ond cirkel kan man säga. Men det går framåt, det håller bättre nu!
Jenny
Jenny sa…
Hej Cecilia,
Jag planerar att fortsätta skriva som det ser ut just nu men i ärlighetens namn så funderar jag ibland på att dra ner aktiviteten i sociala medier. Jag precis som så många andra snurrar jag runt på olika sidor via appar i telefonen och det är ju så lättillgängligt. T.ex. Blogger, Facebook, Messenger, Instagram, Twitter, Snapchat, LinkedIn, Runkeeper osv... Ibland tänker jag att jag ska sluta med några av dessa men jag har mina login kvar och drar ner hur ofta jag är där i stället. Bloggen är speciell, jag började egentligen skriva innan Natalie föddes men har skrivit på olika ställen, olika bloggar. Jag tror inte jag kommer kunna sluta skriva men vem vet, kanske blir det i annat format än blogg i framtiden! :)
Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)