Kanylvalet...

Jag brukar inte bry mig ett dugg om vem som tillverkar kanylerna eller exakt hur de ser ut men efter senaste upphandlingen så använder man numera en ny variant som jag inte är särskilt förtjust i.

Till vänster den gamla, till höger den nya - nuvarande.

Den vänstra ligger i en platshylsa, den högra ligger i en plasthylsa men har även ett spetsskydd fastsatt på själva kanylen. Jag har aldrig någonsin tappat bort den vanliga hylsan som kanylen ligger i så för mig är den där extragrejen helt onödig. Den förändrar dessutom hur jag kan hålla i kanylen när jag sticker och är allmänt opraktisk. Stickskydd, visst, jag förstår tanken. Men behövs det när man har en rund hylsa som den ligger i? Troligen är det jättebra för sjukvården men för mig är det helt meningslöst, en extra plastbit som jag bryter bort för att den inte ska vara i vägen när jag sticker...

Kan nog kvala in på listan över icke-problem, men ack så störande ändå. 

Vi sticker en hel del blåsor just nu upplever jag, lite här och lite där hela tiden. Vissa sår är svåra att få att läka precis som vanligt. Det går ofta sönder över knogarna och knäna är besvärliga som alltid. Även om jag smort med Keragel en lång period, kan det vara ett år nu i alla fall, så kommer vi aldrig till det skedet där knäna håller mer än några dagar. Jag testar att göra uppehåll i Keragelbehandlingen just nu, sedan ett par veckor. Jag har valt att göra det för att se hur hennes hud reagerar. Det finns många fördelar med att smörja henne med Keragel eftersom det stärker men det finns även en fördel med att inte göra smörja och det är att förbanden inte suger fast lika lätt i området jag smort. Ytan blir lite klibbig även om jag smörjer tunt och väntar på att det torkar, pyttelite skillnad vilket gör att när förbandet ska av nästa gång behöver jag nästan alltid spraya loss det med Niltacspray eller bada loss det. Om jag bara drar så lyfter den lättskadade huden, den som är röd och ärrad efter många blåsor och sår, och en blåsa bildas direkt. Hel och oskadd hud klarar den lilla extra påfrestningen men inte den där supersköra fjärilshuden.

Kommentarer

Susanne sa…
Ja, den extra skyddshylsan behövs. Jag förstår att du kanske inte tycker det på det sättet du använder den och i ditt sammanhang i ert hem, men det är jättelätt att nålen går igenom plasthylsan när man sätter den över nålen efter användning, och är man då i ett sjukvårdssammanhang och har stuckit en patient med blodsmitta innan så är det INTE bra. Jag jublade när kanylerna med stickskydd kom.
Jenny sa…
Tack Susanne, jag förstod att det var något sådant även om det är svårare för oss som inte jobbar inom sjukvården att sätta sig in i hur det skulle gå till, att den går igenom som du berättar. Man är liksom glatt ovetande om sådana saker. :)

Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)