Infektion i varenda sår

Det är inte roligt när man öppnar upp alla omläggningar inför bad och kan konstatera att nu har vi infektion i princip varenda sår. Småsår på fötterna geggar, knäna geggar rejält, armbågarna geggar och nu såg jag även att handlederna geggar. Hon har ett sår i ena örat som krånglar ibland och det är också på gång nu, jag petade bort en klump där igår och räknar med att få göra om det. Öronen är besvärliga, oerhört svårbehandlat område eftersom det inte riktigt går att lägga om utan det får klara sig på egen hand när jag gjort rent. 

När hon går in i en sån här period känns det som att grundproblemet finns i hela blodbanan. Även om hon bara skrapar upp ett sår stort som ett knappnålshuvud på ett nytt ställe så tar det bara något dygn så ser det ut som en övermogen finne, gulaktigt och äckligt. Natalie har inte ätit många pencillinkurer i sina dagar, jag motar alltid med varierande val av förband (t.ex. PolyMem, PolyMax, Sorbact gel, Aquacel Ag+) och olika yttre behandlingar (t.ex. kalimpermanganat eller prontosan). När det ser ut så som nu tänker jag ändå tanken, hade det varit fördel med en pencillinkur i det här läget? Men jag vet inte... jag landar alltid i egna metoder, olika kombinationer av ovan. 

Hur gör du? 

När Natalie var liten hade vi Betnovat med chinoform (tror jag den heter) som jag smorde med men jag har lite glömt av den, tror den var bra. Någon som använder den mot infektioner? 

Nu sitter hon i badet och "blir ren" i såren. Jag använder alltid 1,5 matsked Klorin i drygt halvfullt badkar för att döda skit i såren. Hon gillar att bada och sitter oftast ganska länge, sällan kortare än 1h och ibland så länge att det börjar bli väl kallt i vattnet... så himla bra att hon gillar att bada! När det är dags protesterar hon i 99 fall av 1000. "Jag vill inte, det är jobbigt, jag orkar inte, jag hinner inte leka så mycket, det är orättvist att jag ska behöva sitta där, det tar så lång tid att lägga om sen, jag har ett nytt sår och det kommer svida, jag är förkyld och orkar inte, jag har huvudvärk..." osv - anledningarna är många. Men när hon sen sitter där så vill hon oftast inte gå upp så hon får bada tills hon tröttnar eller vattnet kallnar. Nu hojtar hon inifrån badrummet att hon vill ha en MiniMax så jag får avsluta här och hämta en åt henne, det tar på krafterna att bada.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)