Njutbar höst

Jag vabbar sjuk tjej idag och då passar det bra att uppdatera bloggen lite. Veckorna försvinner snabbt precis som vanligt och jag lyckas inte riktigt med att få ut ett inlägg i veckan som jag innerst inne vill. Det får bli lite catch up med ojämna mellanrum istället.

Efter den otroligt fina sommaren där vi för ovanlighetens skull satt och längtade efter lite regn hade i alla fall inte jag räknat med att hösten skulle vara fortsatt solig och vacker, men det har den verkligen varit! Jag älskar hösten och dess färger, hur naturen börjar förändras när buskar och träd skiftar till sin sprakande höstskrud. Det är omöjligt att gå en promenad utan att smälla av några bilder. 

Nu för tiden tar jag alla bilder med telefonen men jag saknar allt vår systemkamera. Den står i en garderob och väntar på kärlek. Den började strula för ett par år sen och ingen av oss har orkat ta tag i det. Har du tips på var man kan lämna in kamera på service i Göteborgstrakten? Det är en Nikon D60 och förutom nytt batteri så behöver den nog lite genomgång/rengöring/service. Som jag minns det så ville den ibland inte ta några bilder, inget hände när man tryckte, men rätt som det var så fungerade den och fotade som vanligt igen. 

Taget i mitten av oktober, jag skulle ut på en rask promenad men det blev en mysig variant i sällskap av Natalie i stället. Vi tog många bilder i den vackra miljön kring Kvastekulla griftegård.

Natalie kan inte gå för långt, då får hon blåsor och sår på sina fötter, men ibland fungerar det ändå att promenera i sakta mak en kilometer eller två. Här tog hon sparkcykeln vilket var perfekt, då fick vi fler kilometrar denna underbara höstdag!

Taget på Kulturums Makerspace då de hade programmering för unga tjejer, "Geek girl mini" kallades initiativet och Natalie var med tre tillfällen och programmerade och byggde. Här en tänkarhatt som så småningom fick fler funktioner.

En av Natalies gamla kompisar som flyttade från området och bytte skola för ett par år sedan bjöd in Natalie till Laserdome-kalas. Jag ska inte säga att jag tvekade, jag tyckte absolut att hon skulle få vara med och jag såg framför mig hur jag gick med och hjälpte/skyddade henne. Det visade sig snabbt att jag inte visste vad jag gav mig in på, haha! För det första så var det troligen omkring 50 barn där inne från flera olika kalas samt i olika åldrar. För det andra var stället jättestort med massor av skrymslen och vrår i två våningar. Jag gick runt och kollade lite planlöst men blev tvungen att släppa henne ur sikte direkt. Hon var dock grymt fokuserad och sprang inte ett steg (ingen fick springa där inne men du kan säkert gissa hur väl småbarnen följde de instruktionerna...). Hon hade skitkul och kom ut svettig och fullständigt utpumpad! Jag tror hon var på helspänn där inne, dels pga den spännande miljön men framför allt för att hon själv insåg skaderisken när folk kommer farandes runt hörn i hög hastighet. Allt gick dock bra tack och lov!

Halloween passerade och barnen ville absolut ha en utskuren pumpa framför huset. Vi googlade mönster och jag kom fram till att det var omöjligt att få båda ungarna nöjda. Hugo ville ha den så läskig som möjligt och Natalie ville mest bara ha något annat än det han gillade (kändes det som i alla fall). Känns det igen? Jag fick styra upp det och vi "valde tillsammans" ett par ögon från en bild och en mun från en annan. Själva skärandet fick jag göra också, det var trögt som attans och jag skulle inte våga släppa barnen på att greja med det själva pga skaderisken. Kanske skulle man satsa på en specialkniv för sådana uppdrag? Jag tog den minsta vi hade men den hade ändå ett blad som var ca 7cm långt så det var inte helt lätt. Vi blev i alla fall riktigt nöjda med resultatet, visst var den snygg?

När den här tjejen gör bus så är det ofta väldigt snälla bus. Denna bilden hittade jag t.ex. som skärmlåsbild på telefonen nyligen (ja hon kan hela familjens låskoder, det verkar vara en sport att lära sig dem). Ett väldigt gulligt bus, och jösses vilka mörkbruna ögon hon har, så fin! 

Kommentarer

Susanne sa…
Hon är verkligen vacker!!
Angående systemkameran skulle jag satsa på Scandinavian Photo i Mölndal. De är bäst på allt när det gäller foto.
Jenny sa…
Tack Susanne, jag ska kolla upp Scandianvian Photo! Vi bodde i Mölndal för många år sen, jag minns att jag sett dem där utmed motorvägen men kom inte ihåg namnet.

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)