Årsmöte med EB-föreningen

Sedan några år tillbaka är det alltid övernattning och gemensam middag kring EB-föreningens årsmöte samt att man brukar ordna lite kringaktiviteter så som ett besök någonstans och mingel med relevanta företag som t.ex. sårvårdsprodukter. 

Denna gång hölls årsmötet i Bromma och vi bor i Partille vilket är nära till Landvetter flygplats så det passade mig och Natta ypperligt att flyga upp. Det tar ca 20 minuter att köra dit och mindre än en timma att flyga. Mysigt med en liten resa bara hon och jag, tjejhelg! 

Älskar vyn ovan molnen!
Jag hade förstått att hotellet låg nära flygplatsen men att det bara skulle ta 1-2 minuter att gå visste jag inte, superpraktiskt. Vi kom fram i god tid på lördagen och hann med att shoppa lite samt fika. Nöjd tioåring - hon älskar båda delarna, ha ha!

Delar av 2019 års invalda styrelse, alla hade inte möjlighet att vara på plats. Det är alltid kul att träffa gänget, både de jag själv jobbat ihop med i styrelsen och alla nya bekantskaper. Före och efter årsmötet minglade vi med flera olika leverantörer av förband och andra sårvårdsprodukter. På kvällen var det gemensam middag och gott om tid för att sitta och småprata. Mysigt!

Dagen efter åkte alla som ville gemensamt till fjärilshuset i Haga, där finns både fjärilar, fiskar och hajar. Här en liten matningsstation för fjärilarna, det kryllade av dem och de är så fina att se på!

Här en massa puppor som hänger på rad och det såg ut att kläckas nya fjärilar hela tiden, så coolt. När de brottar sig ut ur puppan är vingarna helt ihopskrynklade. Fjärlien vecklar ut vingarna sakta och sitter sedan där och torkar dem. Den vänstra där i mitten hade släta vingar medan den till höger fortfarande inte lyckats veckla ut dem helt.

Det blev såklart tid för lite skoj och bus också, här busar Natalie och några andra barn framför speglar som reflekterade knasiga bilder av dig. Inne i regnskogsmiljön där fjärilarna fanns flög de omkring och satte sig gärna på dig en stund, supercoolt tyckte jag men vissa blev rädda... Det fanns även sköldpaddor och mängder av fiskar. Vi prickade in hajmatning och den leddes av en mycket engagerad skötare med mikrofon som fick barnen att tjoa och och peka när en haj högg till sig mat. En skoj show!

På eftermiddagen flög vi hem igen och det var en trött men glad tjej som hade lärt känna nya vänner. Jag tycker det är viktigt att försöka träffa andra med EB eftersom barnen annars riskerar att känna sig ensamma med sin sjukdom. Det är skönt att träffa andra som också har många förband och bandage, som inte heller kan äta allt som serveras och åker rullstol på skojiga utflykter. Plötsligt är man en i gänget på ett helt annat sätt, inte ensam om att sticka ut. Natalie har verkligen dragit fördel av detta från första stund. Jag minns så väl när vi var på första lägret och hon tittade storögt på någon som la om ett sår. Hon var ca 1,5 år och iakttog som trollbunden, jag blev paff att hon studerade så noga och att hon förstod - för det är jag säker på att hon gjorde. 

Jag brukar rekommendera alla jag pratar med som får barn med EB att de ska gå med i föreningen. Det finns så många fördelar med gemenskapen den ger och du kan dessutom följa med på roliga läger samt även söka ekonomisk stöttning när du behöver köpa in något som underlättar din vardag. Dessutom får du en medlemstidning 2ggr per år samt en massa information och stöttning. Testa att vara med och häng med på ett läger, nästa år är det dags för läger igen - kanske ses vi då? Jag hoppas att det stämmer för oss denna gång för sist det var läger reste vi dessvärre utomlands just den veckan. Mer info finns på EB-föreningens hemsida, den är dessutom nyligen ombyggd så kanske hittar du något nytt där inne även om du varit inne förut!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)