Lite mer från Teneriffa

Hoppas det inte är tröttsamt att läsa om Teneriffa hela tiden, jag har så många fina bilder jag gärna vill dela med mig av till dig och alla andra som läser! :) 


Första dagen Natalie skulle bada hade hon enbart Mepitel Film på knän och armbågar. Den sitter bra och bara man är försiktig så går det att dra av den utan skador på henne men det gör lite ont att dra av den. Jag tror att det mestadels beror på att den fastnar i varenda litet hårstrå på kroppen så det luggas att dra av den. Om den satt för hårt i den nyläkta huden skulle huden lyfta så jag tror inte att det är det största problemet. Hur som helst så är hon så pass rädd för att dra av den att hon övervägde att inte bada alls så jag sa att jag skulle fixa ett eget plåster av den så det blir bra. Jag klippte till bitar av Mepilex Lite som jag fäste mitt på filmen och sedan satte vi på det som ett plåster. Hon var nöjd när vi satte på den och det gick ok att dra av den. Jag hade barnolja på en kompress och liksom tvättade loss den bit för bit. Hon var nöjd så vi gjorde likadant nästa dag men när vi skulle dra av den ville hon göra det själv så vi hjälptes åt att dra den och av någon anledning ville hon inte ha barnoljan. Det gäller att hålla emot i huden när man drar, annars står den rätt upp som en skidbacke. Vi klarade det alla gånger utan skador!

Kaxig tjej som helst ville att vi inte skulle följa efter när hon simmade iväg med flytkorven, hon hänger över den med armarna och det fungerar bra, troligen för att hon är helt klädd. Jag släppte henne ett par meter ibland men det känns lite läskigt, man vill vara med. De fina badskorna användes sparsamt. Hon vill mest vara i vattnet och sparka med fötterna och då flyger de av. Mepilexen (den tjocka) suger åt sig jättemycket vatten och sväller upp, då sitter inte skorna kvar. Jag testade att klippa annorlunda dag två men det gjorde ingen skillnad, hon sparkar i någon minut och sedan flyger av. Vi bar i och ur henne och sedan fick hon sitta stilla på solstolen så det fungerade bäst utan skorna.

Hugo testade på vattenpolo ett par gånger, skoj! Han hittade ett par kompisar där nere som han badade och busade lite med. Natalie och jag syns i bakgrunden.

När de inte badade pysslade de, här under en palm - ser rätt mysigt ut!

Måla, läsa serietidning, lösa soduku, spela UNO eller Loco var väl vad Hugo gjorde mest.

Natalie målade jättemycket och spelade Loco några gånger. Serietidningen Bamse på semester som barnen fick på flygresan dit läste hon lite i men var inte så jätteintresserad. Här sitter hon med en sjöhäst som sprutar vatten och droppar på sina ben och fötter, hon "smörjer med en kräm som skyddar mot solen". :) 

Båda barnen var helt ok med att smörja sig men Hugo gillade inte sf 50 för den var så seg att stryka ut. Vi hade den på de mest utsatta punkterna på honom eftersom han var i vattnet och solen väldigt mycket, i övrigt körde vi med sf 20. Hans hud blev inte bättre av poolvattnet men krämen vi fått på recept har hjälpt bra. Enda bekymret är att när vi smort bort ett eksem på benet så kommer ett annat på armen i stället. 

Tyvärr lyckades vi inte hålla oss helt friska hela veckan. Natalie blev risig efter ett par dagar och kräktes tre gånger. Den tredje på dag nr 2 tror jag beror på att hon fick alvedon (febern drog iväg). Detta gjorde att hon inte kunde vara i solen eller bada på 2,5 dag vilket är synd när man bara har 6 dagar på sig. Hon har dock ett fantastiskt pigment så när hon var i solen hann hon ändå att få lite fin färg på händer och ansikte. Darko och Hugo blev bruna som pepparkakor och jag fick också färg. Jag får sola försiktigt eftersom jag lätt bränner mig i början och med tre familjemedlemmar som det flödar mellaneuropeiskt blod i så blir jag blekfisen av oss hur mycket jag än solar! Men det gör mig inget alls, bara vi alla fyra ser till att vi aldrig bränner oss så är jag nöjd.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)