Sportiga familjen! ;)

Vi tog en tur runt Lilla Delsjön plus en bit utmed Stora Delsjön i dag, utgick från parkeringen ovanför Bertilssons stuga för er som känner till områdena. Det blev en promenad på omkring 9km, mysigt förutom blåst och några småskurar. Vi lånade en löpvagn av grannen som egentligen är något liten för Natalie men det duger ju så här någon gång. Den fungerade bra på underlaget, kanske något att kolla upp ifall det finns större.

Natalie var verkligen på topp och började springa en massa, jag tror hon blev inspirerad av alla löpare hon såg plus att hon vet att vi andra sticker iväg med jämna mellanrum och går eller springer. Hon hade skitskoj! Efteråt sa hon att hon vill börja i en tävlingsgrupp. Då har vi en som vill bli löparproffs alltså, kanske inte världens bäst lämpade sport för henne... ;)

Endast i Göteborg hittar man en sån här skylt! Ha ha ha, stan är full av "goa gubbar"!

Jag har köpt på mig lite träningskläder, det känns bra för nu känner jag verkligen för att satsa på motionen och det var länge sedan jag hade den känslan. Jag börjar lära känna min kropp ännu mer än tidigare, accepterar att den är som den är. Jag kan promenera och eventuellt jogga lite men någon löpare blir jag aldrig. Jag har förstått att jag faktiskt behöver astmamedicin ibland även om jag inte har "riktig" astma, jag ligger några punkter ifrån på testerna. Det betyder ju ändå att jag har problem med luftrören och det är bra att slutligen förstå det efter alla år av kampen mot smärtor och stickningar i luftrör och lungor och total utmattning vid löpförsöken.

Jag provade ett par sådana här härom dagen, kändes riktigt sköna faktiskt så jag är lite sugen på att slå till. Har du såna och vad tycker du i så fall?

I går var vi och lämnade tillbaka hennes vagn samtidigt som vi hämtade ut denna specialanpassade rullstol. Den har skydd nere bredvid fötterna, hon har tryckavlastande sits samt extra skydd på kanterna och de har specialsytt ett fårskinn till den - kan det bli bättre? Vi är supernöjda och som synes på bilden är hon det också. När vi varit på stan ett par timmar upptäckte vi två saker. Folk tar mycket mer hänsyn när man kommer med en rullstol än när man kommer med en stor vagn! Vi blev glatt överraskade eftersom vi är vana att gå som rabiata livvakter och bana väg så folk inte krockar med henne när hon sitter i vagnen. Sen upptäckte vi också (inte överraskande) att hon saknar gamla vagnen när hon blir trött för i rullstolen kan hon inte luta huvudet och vila lite. Hon är i ett mellanläge, börjar bli stor för vagnen men behöver ändå vila ibland. Det återstår att se om vi gjorde bytet för tidigt eller om det kommer fungera bra men jag tror det går bra. 

Kommentarer

Susanne sa…
Vad skönt att folk har sådan respekt för någon i rullstol! Måste ju underlätta jättemycket för er!
Jag får också problem som de du beskriver i samband med löpförsök, helt outhärdligt när jag försöker springa. Jag fick aldrig svar på mina tester men har ju förstått att jag nog har någon typ av hyperreaktiva luftvägar iallafall. Faktiskt skönt att se någon annan beskriva det!
Emma sa…
Fin rullstol, hoppas ni blir nöjda :).
De kanske går att montera på ett nack-/huvudstöd på rullstolen så hon kan vila huvudet bakåt när hon vill. Vissa rullstolar kan man också tilta lite bakåt när de behövs.
Anonym sa…
Men det måste ju finnas ett nackstöd att få till?
Finns ju till andra barn med andra funktionshinder så måste ju gå att få till er också.
/Annika

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)