Oväntad upptäckt hos tandläkaren

I dag var det dax för tandhygienisten igen och det blev mycket beröm. Dels såg det renare ut än tidigare och det är skönt att få kvitto på att alla våra specialinsatser gör nytta. Dessutom var Natalie väldigt tålmodig och duktig och satt still en bra stund så hennes tandhygienist kunde putsa på alla tänder i hela munnen. Duktig tjej!

Här ovan syns bilden vi tog nyligen och för ett oinvigt öga som mitt så är det ett virrvarr av tänder men när någon som kan det förklarar och pekar så förstår man lite mer. Vi pratade tandanlag, de tänder som är på väg upp för att putta bort mjölktänderna och räknar man från mitten till den femte tanden så ser man att det anlaget saknas - runt om på alla sidor. Femmorna som de yrkesverksamma verkar kalla dem saknas så den mjölktanden har ingen där under som kommer putta bort den. Detta innebär att när tiden är rätt kommer hon få operera bort dem. Det är bra att inte vänta för länge för om det görs ganska tidigt så får de bakre tänderna god tid på sig att vandra framåt. 

Man skulle ju kunna tro att detta är negativt men min spontana reaktion att det är positivt. Natalies tandrad ser ut som min, samma format på tänderna och de sitter rätt trångt. När jag var i tonåren valde jag att sätta in räls för att få ordning på tänder som satt lite huller om buller. Jag har klurat en del på det där, hur ska det bli i hennes mun? Jag tror att naturen löst det på ett fiffigt sätt genom att hoppa över de där femmorna så jag tror det blir jättebra i slutändan. 

Natalie som lyssnar och tänker en del har förstått att både mamma och pappa opererat sig och då fick vi ju en medicin så vi somnade. Hennes första fråga när vi var själva blev därför "Ska jag operera bort dem? Kommer jag få en sån där medicin?". :)

Efter genomfört besök får man titta i dessa små söta skattkistor i tandformat.

Man blir så klart jätteglad över att få välja något vackert..!

Skatten! Och färgen sen... oj oj, älskar man Frost och drottning Elsa så var valet givet! ;)

Utstrålning som få och mörka fina ögon som är som brunnar... vackra barn!

Bild från påskafton tagen direkt efter äggjakten. Världens jätteägg som jag fått på jobbet, lyckliga ungar! Vi hade besök av syrran och hennes man ett par dagar, jättemysigt. :)

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Jenny! Jag jobbar på ett laboratorium där vi också analyserar sällsynta sjukdomar hos barn, dock inte EB. Jag råkade se din blogg via Märits FB sida. Du förmedlar verkligen på ett bra sätt hur det är att vara patient och anhörig. Det är en aspekt som jag ofta saknar i mitt jobb, att förstå hur människorna bakom proven har det.
Mvh Linda Duphorn (fd Larsson)
Jenny sa…
Hej Linda, tack för den fina kommentaren! Det är så roligt att få höra vem ni är som sitter på andra sidan skärmen och läser det jag skriver och extra roligt när någon berättar vad de uppskattar! :)
Hälsningar Jenny
Ps. När du skriver fd Larsson så tänker jag att jag kanske vet vem du är från uppväxten i Örebro och Märith osv...? :)
Anonym sa…
Ja, jag är ifrån Örebro och gick på högstadiet med Märith så vi hängde en sommar alla tre. 1994 kanske?
Vi har pratat på jobbet nyligen om att bli mer patient nära. I samband med det fick jag syn på din blogg och letade upp patient eller anhörig bloggar på de patienter jag jobbar för. Det var en fantastisk kanal för att få mer inblick i deras vardag som jag inte tänkt på tidigare. Då har jag mest läst om sjukdomen men inte om hur patienterna har det. Så tack för en fin eb blogg och för inspirationen!
Hälsningar Linda

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)