Rensa såren

Vi har en dålig period nu rent läkningsmässigt. De flesta sår geggar till sig och kräver lite extra insatser för att börja läka. Det finns många metoder och här är en av dem; ett nät som heter Sorbact gel. Jag kombinerar det med t.ex. Mepliex eller Mepliex Lite. När det suttit ett par dagar och det är dags att byta ser såret så rent ut som ovan till vänster direkt när man plockar av och till höger syns det hur förbandet dragit åt sig gegget. Vätskar det sig mycket behöver man ett tjockare förband men börjar det bli bättre räcker ett tunnare. 

Andra metoder jag använder regelbundet är klorin i badvattnet, förbandet PolyMem, Kaliumpermanganat som bad eller så baddar jag på det med kompress, Prontosan sårspollösning. Det finns även silverförband men av de jag testat hittills har jag inte sett några enorma skillnader vilket gjort att jag inte använder dem särskilt ofta. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)