LCHF och EB, kan det vara något tro?

Jag har länge varit lite nyfiken på LCHF och vi har pratat om det här hemma, skämtsamt sagt att det verkar innehålla mycket av det som vi gillar (ägg, kött, fetare mejeriprodukter osv). Vi är stora skeptiker till lightprodukter och vi kan utan omsvep erkänna att vi är sockerberoende vilket gör att vi är ännu mer övertygade om att lightprodukter inte är bra för oss. (Har du hört debatten om måltidsersättningar, bars och pulverdieter, som innehåller en massa socker?)

Vi har, utan att ha kollat upp exakt vad det är man ska äta och inte, minskat på potatis, ris och pasta, lagt till lite mer kött/fågel/fisk och grönsaker. Lite blomkål i potatismoset t.ex. Jag har köpt både LCHF-kokbok och en tidning om det men nästan inte läst något alls i dem utan bara lagt dem åt sidan och tänkt att jag tar det en annan dag. :) Den dagen dök upp denna helg då vi började prata om det så nu har jag börjat skumläsa lite lätt, plockat fram några recept vi ska prova osv. Testet börjar nu, om än lite trevande i början. Vi åt bl.a. ägg, bacon, skinka och brieost till frukost idag, vad åt du?

Generellt så tycker jag att barn ska äta blandad kost, de behöver få i sig allt och ska inte behöva hänga med på föräldrarnas svängningar och infall i dieter och liknande. De växer och behöver säkert väldigt mycket mer kolhydrater än oss vuxna. Men så läser jag följande: Gluten är ett växtprotein som kan skapa en massa problem i kroppen, till exempel skada slemhinnan på tarmen och påverka immunförsvaret så att din kropp försvarar sig mot sig själv. Hmmmmmmmm! Skulle de som har svår EB där slemhinnorna är påverkade hjälpas av att stryka gluten ur sin kost? Sköra slemhinnor och nedsatt immunförsvar är ju ett av de riktigt stora problemen med svår EB. Skulle man våga utesluta gluten ur Natalies kost och satsa på fet och proteinrik kost i stället?

Finns det någon av er som har EB som testat att utesluta gluten helt, eller till och med att äta enligt LCHF? Jag tycker detta verkar högintressant faktiskt. Vad säger du som läser? Vad har du för erfarenheter av och åsikter om LCHF?

Är det någon som läst boken "Istället för doping!" av Frank Nilsson? Tydligen gick Björn Ferry över till LCHF efter att ha läst den.

Jag såg också på ett morgonprogram, tror det var Malou, där en LCHF-förespråkare visade skillnaden i muskelkraft före och efter att en person ätit ett par tuggor på en fralla. Enligt den mannen så är just vete direkt skadligt för kroppen och minskar kraft/styrka i musklerna med omedelbar verkan. Jag som ser skeptiskt och kritiskt på sådant (statisten fick pressa mot med arm och ben för att visa sin muskelkraft före och efter mackan) tycker nog att ett sådant test kan fejkas men det var ändå intressant. :)

En anledning till att jag vill testa är att jag har en enormt krånglig mage. Den är gasig, svullen och öm väldigt ofta. Ibland får jag riktiga attacker där jag måste lägga mig. För ett par veckor sedan på jobbet var jag på vippen att lämna ett möte för att få lägga mig ner. Jag hade kramper, stickningar i läpparna och mådde illa, var nog inte långt ifrån att svimma. Riktigt strikt LCHF kan hjälpa mot magproblem och jag har en god vän som kan vittna om att det stämmer. Den blev mycket bättre och hon orkar dessutom mycket mer, till och med i löpspåret.

Kommentarer

Annika sa…
Jag äter glutenfritt sedan över 20 år, helt enkelt för att jag har celiaki, glutenintolerans. Under två perioder har jag försökt att äta enligt LCHF för att gå ner i vikt. Men det har jag varit tvungen att sluta med, för att jag har fått så ont i magen. Min mage har inte alls klarat den stora mängden protein och fett. Om du har misstankar om celiaki för dig eller barnen, så är det numera ett blodprov man tar. För övrigt råder jag dig att diskutera med läkarna.

Propagandan för LCHF är väldigt enspårig, men det är absolut inte alla som mår bra av sådan kost.
Anonym sa…
Hej
Jag är glutenintolerant och tycker liksom förra kommentaren att du inte ska blanda ihop glutenfritt och LCHF. Glutenfritt är något man följer livslångt för att överleva! Själv är jag så känslig att jag nog inte skulle klara många månader med gluten! Test görs med blodprov.
Lycka till
Sara
Jenny sa…
Nej nej, jag blandar inte ihop det utan kan konstatera att man eftersom man utesluter kolhydraterna automatiskt blir näst intill glutenfri med undantag för vissa halvfabrikat som man kanske väljer att äta. Det jag läste var att gluten kan reta tarmen och den som har svår EB (t.ex. den varianten som Natalie har) har väldigt känsliga slemhinnor och därmed även känsliga tarmar. Då vill man reta dem så lite som möjligt och kanske är detta alltså en kost som kan hjälpa den som har svår EB att ta upp näringen bättre. Just näringsupptaget är ett stort problem om man ständigt har sår och så småningom mycket ärrvävnad i alla sina slemhinnor. Vi har inga som helst misstankar att någon i familjen har celiaki! :)
Mvh Jenny
Annika sa…
Men gluten retar tarmen för den som har celiaki, inte annars. Och det är klart att hon behöver extra näringstät mat, både med tanke på sår i tarmarna och sårläkning. Men det som han pratar om var symtom på celiaki. Tål man gluten så skadar det inte tarmarna.
Eline sa…
Hej!

LCHF funkar för mig jättebra, de passar mig perfekt och har gjort så att jag inte har samma "panikhungerkänslor" längre, inget sockersug, mätt och ändå är det GOD mat.

De kan varieras mer än "vanlig kost" eftersom man annars oftast äter pasta, potatis eller ris till. Nu kan man göra mängder med moser osv. av grönsaker.

De brukar oftast vara så att man antingen hatar eller gillar LCHF kosten, för eller emot. Men jag tycker ni ska prova, vad har ni att förlora ?

P.S äter föräldrarna LCHF behöver inte barnen göra det, det är s enkelt att bara koka lite pasta om de är så.

Kram på er!
Jenny sa…
Intressant diskussion! Jag är överkänslig mot pälsdjur, pollen, damm, parfymer, nysågat virke osv men när jag gör pricktest visar det inte något. När jag tar blodprov visar det inte något heller. Läkarna säger då att jag tillhör en liten grupp som dessa tester inte ger något utslag på. Jag är inte allergiker utan bara överkänslig vilket tydligen är två helt olika saker. Jag tänker att det kan vara samma sak med matvaror, att man kan vara känslig för vissa saker utan att för den skull vara helt allergisk. Därför köpte jag den här förklaringen om att gluten kan reta tarmen utan att för den skull tro att jag själv är allergisk. (Det var expressen som planterade idén i mitt huvud med sin bilaga, kanske har någon mer läst den?)

Eline: vi tänkte precis så, LCHF är så flexibelt för man lagar sina recept och sen kokar man dessutom ris/pasta/potatis till barnen! Och du har så rätt, vart man vänder sig så går debatten het om LCHF, folk är verkligen för eller emot. Väldigt intressant! :) Det blir spännande att se vad den mer långsiktiga forskningen visar om 20 år eller så.

Tack för att ni skriver, nu ska jag gå och sova, godnatthälsningar Jenny!
Anonym sa…
Du ska se att din gasiga och svullna mage blir tyst och fin när du slutar med stärkelserik mat, såsom pasta, ris och potatis. Välj också bort brödet. Man kan därimot bli lite hård i magen vid sådan omställning så det är viktigt att dricka vatten och framförallt öka fettintage. När du sedan kommit i balans med din kost så behöver du inte dricka så mycket , drick bara när du är törstig. Läs på ordentligt så har du stor glädje av ditt val att gå över till LCHF. Lycka till!
// Camilla i Skåne
Susanne sa…
Det finns ju nån myt om att gluten skadar det ena och det andra, men det är inget annat än en myt. Det är bara för oss med celiaki som gluten gör skada, det finns ingen forskning som säger något annat. Sedan, om det nu är så att EB är en autoimmun sjukdom (vilket jag inte har koll på) finns det ju samband mellan celiaki och andra autoimmuna sjukdomar, men det är ändå väldigt långsökt. Socker är väl en annan historia, där finns det mycket intressanta teorier och nya rön om hur det påverkar kroppen och det är väl bara att följa resultaten. Själv skulle jag nog inte våga testa med LCHF på ett barn som behöver all näring det kan få, åtminstone inte förrän man vet mer om vad LCHF gör i kroppen. Men annars verkar ju många må bra av LCHF, man håller sig mätt länge och blir piggare mm.
Unknown sa…
Jag utesluter kolhydrater nästan helt och min mage mår så himla mycket bättre av det. Jag tror inte att vårt tarmsystem är gjort för att äta så stora mängder spannmål som vi gör nu för tiden.

Sv. Är det onsdag nästa vecka du tänker på så skulle det fungera jättebra. Vilken tid hade du tänkt dig isf?

Kram
Anonym sa…
Bara kör på så ska du se att magen din och sockersuget blir mkt bättre! Kram Märith =)
Bettan sa…
Hm, jag har faktiskt tänkt på det där med gluten förut när du pratat om din mage och Nattas känsliga tarmar.
Mina två ungar fick diagnosen celiaki först för 3½ år sedan när de var 17 och 19 år. Min dotter är dessutom laktosintolerant.
Vi la ju om kosten fullständigt då, och även jag och min sambo äter en hel del gluten/laktosfritt, helt enkelt för att det är så mycket lättare. Jag har testat mig, har inte diagnosen och det har inte min sambo heller (han är inte ungarnas pappa). Han har däremot haft mycket problem med magen, värk i leder och kronisk klåda. Sedan vi ändrade mathållningen har han faktiskt blivit bättre, framförallt i magen. Konstigt men tacksamt.
Dottern testade LCHF men fick sluta, hennes mage kraschade helt.
Men testa, det kanske funkar för dig. Och fråga läkarana om Natta, du kan testa glutenfritt/laktosfritt på henne. Näringen är densamma, och det finns väldigt mycket nya produkter. Har hänt otroligt mycket sedan ungarna fick diagnoserna.
Du vet var jag finns :)
Kramar
Anna sa…
hej!

jag har ätit enligt lchf av och till i några år och jag märker att om jag äter alltför mycket som inte hör dit så pajar min mage, den är mycket bättre på lchf, inget extremt åt nåndera hållet, vilket kan ske annars.

dessutom kan man ju äta sig ordentligt mätt och inte bli hungrig fort igen.

och på god mat dessutom :)

för mig passar det inte att äta jättestrikt för då får jag kramp i tårna m.m., beror troligen på magnesiumbrist, och jag tror inte att "no carbs" är ett hälsosamt alternativ för någon, ja kanske de som har diabetes.

gluten ställer till med mycket så det kan kanske vara värt att testa att utesluta det för natalie? jag är alls ingen expert men som du skriver så kanske det vore idé? :)

lycka till!!

Anna
Anna sa…
förresten, som någon skrev att det var stora mängder protein, så är det inte så att man ska höja mängden protein, det är ett vanligt missförstånd, utan det är mängden fett som ska ökas.
Anonym sa…
Hej igen!

Måste bara förtydliga att gluten är ett PROTEIN och inte en kolhydrat! Så om du tar bort gluten tar du ju inte bort kolhydrater.
Glutenintoleranta Sara

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)