Tuppen

Hoppas du hade ett trevligt nyår! Firade du smått eller stort? Vi hade fullt hus, åt och drack gott hela eftermiddagen, kvällen och en bra bit in på natten. Hugo höll sig vaken någon timma efter tolvslaget eftersom han hade så kul med en tjej som var här. Hon är 11 och kan lite engelska men Hugo pratar inte engelska så de körde teckenspråk! =) De byggde lego hela kvällen och en bra bit in på natten, jag är förvånad att han höll sig vaken så länge.

I morse var det segt att gå upp och min plan var att ta det lugnt hela dagen och bara dricka vatten. Det ändrade sig när en av grannarna kom förbi och bjöd in oss i sin vinkällare för att friska upp minnen från åtta år sedan då jag och Darko fick dricka ur tuppen.

Som du ser på bilden så är tuppen inget litet vinprovarglas utan en ölsejdel...! 

För en gångs skull kändes min tjocka och jättevarma vinterjacka som ett bra val, i vinkällarna är det svalt. Annars har vi haft väldigt varmt väder, oftast någon plusgrad.

Tidigare på dagen hann vi faktiskt med en hel del annat också. Vi tog en promenad förbi en annan granne som har en skördetröska. Hugo fick klättra upp och provsitta den. Strax därefter tog farfar med honom på en tur i sin traktor och efter det högg de ved. Jag tror att Hugo är i himmelriket! Farfar Vinko kom hem utan Hugo som stannade hos grannen och spelade lite datorspel. Återigen utan att kunna kommunicera så där jättebra, enstaka ord och teckenspråk. Det är tufft gjort tycker jag! 

Darko, Natta och jag tog en tur med bilen efter lunch för att ta några foton. Det är väldigt vacker natur här, böljande landskap med ändlösa rader av vinrankor. Självklart är det ännu vackrare på sommaren då allt är fantastiskt grönt men det är vackert nu med. :)

I morgon ställer vi klockan för första gången på hela semestern så vi kommer iväg tidigt mot Rogla och skidåkningen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)