Provar Prontosan

Jag höll nästan på att glömma berätta om produkten som jag har börjat testa på Natalie, den heter Prontosan. Jag har fått varuproverna och en instruktion på hur de används och jag har även pratat lite med sjukvården om den. Både Natalies sårsjuksköterska och sköterskor på hud berättar att de ser goda resultat med den. 

Sårspolningslösningen använder jag genom att dränka in en kompress rejält och lägga tvärs över hennes knän och där får de sedan ligga i 10 minuter. Sedan försöker jag tvätta bort allt som tidigare satt fast i såret eller låg geggigt och kladdigt uppepå så såret känns så rent som möjligt. Efter det lägger jag på gelen och sedan använder jag ett skumförband uppepå som vanligt. 

Det är alltid svårt att säga på kort tid hur stor effekten är men jag upplevde att hennes knän läkte snabbare och de har inte blivit så geggiga igen efter det. Hennes knän fungerar alltid så att de är öppna väldigt länge, de kladdar och krånglar innan de till slut läker ihop för att sedan gå sönder igen efter 1-3 dygn. Som en evighetscirkel om och om igen. Nu går de "så klart" fortfarande sönder men det blir inte kladdigt och om de inte slås sönder igen omedelbart så läker de på mindre än en vecka. Jag tror alltså att Prontosan har gjort nytta och jag skulle rekommendera den som brottas med kladdande sår att testa.


Här med kompresser indränkta i Prontosan sårspolningsvätska.

Natalie tyckte det var lite läskigt att få på de blöta kompresserna eftersom de känns lite kalla först. Jag har inte läst på ifall man kan värma vätskan innan man lägger på den eftersom det inte varit ett stort problem. På knäna har hon inte klagat på att det svider men när jag blötte ett sår mellan lillfinger och ringfinger klagade hon en hel del, satt och skakade på handen och ville ta bort kompressen. Detta var bara första dagen, när jag gjorde det på samma sår på handen nästa gång så klagade hon inte.

Kommentarer

Vart har du fått tag på Prontosan?
Jag kämpar ständigt med stora sår som kladdar :(

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)