Cykeldax!

Våren går mot sommar och de flesta klär av sig ett eller ett par lager men vi kan inte klä av Natalie för mycket för då skadar hon sin hud. I dag har vi soligt och hyfsat varmt även om det blåser lite. Hugo är ute i kortbyxor och t-shirt men när Natalie skulle ut och cykla tog jag av fina sommarklänningen och tog på ett par byxor som inte är för tunna och en långärmad tröja.

Förväntansfull tjej! Den tunna mössan skyddar mot skavande remmar.

Inte lätt att hinna få en bild när hon susar förbi! På instagram finns en filmsnutt och jag får samma spända känsla i magtrakten när jag tittar på den som när jag står där och hojtar på henne "ta det lugnt, bromsa lite nu, sväng inte så snabbt, ta en större sväng nästa gång, luta dig inåt i svängen och inte utåt för då välter du".... många instruktioner! Det gick bra men hon svajade utåt ett par gånger och var på väg att välta. Ändå är hon frustrerad över stödhjulen, hon vill ta bort dem men jag säger nej, jag vågar inte det.

Näsan läker fint trots en andra olycka. 2 dagar efter fallet var hon och jag på Allum. I rulltrappan brukar hon stå framför mig och plötsligt var hon lite spontan, snurrade runt och gav mig en snabb kram. Näsan slog emot mitt skärp och hela sårskorpan slogs loss. Blodet rann och hon störtgrät. Det är för jäkligt att behöva säga åt en femåring att hon måste tänka sig för innan hon ger sin mamma en spontan och snabb kram. 

Sårstatusen för övrigt är väl så där. Hon har varit rätt vild en period och det resulterar i fler skador och de "vanliga" ställena läker inte så bra för hon drar i dem om och om igen. När hon föll på asfalt för en vecka sedan slog hon ju upp höften också men det har läkt förvånansvärt bra. Darko lyckades lägga tillbaka huden bra och den har fastnat igen. Kvar är lite i kanterna som har läkt men har sårskorpor fortfarande. Handflatan som gick sönder i det fallet har också läkt bra även om det finns ett område som är lite vitt och skulle kunna vara på väg att bli infekterat men jag tror det klarar sig. På förskolan slog hon i sitt smalben härom dagen när hon skulle skynda sig upp på en bänk och där skalades hud också loss. Det var ett mindre område och jag lyckades få huden på plats så det ser ut att läka fint också. Båda stortårna är kass, kladdar och har sig och knän plus ena armbågen är också kass. Det går trögt med läkningen där. Ja det är mycket sår just nu, lite segt men snart får vi förhoppningsvis en bättre period igen.

I morse badade hon och när vi la om allt kom hon på att det var jättelänge sedan hon hade en tatuering. Det blev en fjäril denna gång som Hugo valde hos doktorn sist han var där. "Du får gärna ta en om du vill men kanske tycker du att du är för gammal?" sa läkaren till Hugo. Han svarade "jag kan ta en till min lillasyster, hon tycker om såna, jag tar fjärilen för hon älskar fjärilar". Gulle gulle Hugo som tänkte på henne!

Kommentarer

Anonym sa…
Kan inte Natalie få en sådan är cool trehjulig cykel? Alltså en större variant :P Mins att en släkting till oss hade en när vi var i hennes ålder som jag var så avundsjuk på, den var ju så cool. /Trogen läsare från norr.
Bettan sa…
Jobbigt för dig och Darko, men attans vad det lyser om henne :) Skrattade gott när jag såg filmen, dock utan ljud så jag hörde inte om du hojtade..
Hoppas hon får en bättre period nu!
Kramen
Jenny sa…
Hej, ja tanken om trehjulig cykel har slagit mig, jag har sett att en tjej i Natalies ålder som också har EB har en sådan så det kan kanske vara något. Hon är dock så envis och bestämd så jag kan tänka mig att hon hellre vill ha en "vanlig". Vi får väl se hur vi gör.

Ja Lisbeth hon älskar att cykla men hon är ju så vild när hon kommer igång så det är jobbigt att stå där med alla förmaningar. Det går som en elektrisk stöt genom kroppen, ett hugg i leder och magtrakt, när hon svajar till eller trampar på för fort eller svänger lite snabbt osv. Nerverna på helspänn! :)

Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)