Fotomläggning Mepilex i ett stycke

Jag brukar köra en tredelad variant på Natalies fötter som består av Mepilex runt tårna (som en toffla man stoppar in halva foten i), en Allevyn non adhesive heel på hälen och en Allevyn non adhesive-platta uppepå foten. Ibland får hon blåsor och sår som sitter så till eller ser sådana ut att det inte alls fungerar med den varianten och då får jag tänka om.

För första gången har Natalie fått en blåsa som går hela vägen in under trampdynan på foten. Det är den typen av blåsor som jag varit så himla glad över att hon inte haft. När hon får en blåsa på ett nytt ställe så är det absolut vanligaste att den kommer tillbaka, om och om igen. Det känns inte roligt att hon slutligen har en under foten, just där man går med tyngd också.  


Plötsligt blir jag tvungen att använda förband som är annorlunda tillklippta och har då en variant som jag klipper i ett stycke av Mepilex 20x50 (jag får ut två sådana här av en sådan Mepilexplatta) så blir det så få skarvar som möjligt och framför allt inga skarvar under trampdynan. Nackdelen är att det blir mer instängt och hon brukar få eksem efter en kort tid. 


Jag sätter zinksalva på de sämsta ställena, där det är blåsor/sår samt att jag smörjer de känsligaste men hela ställena med Cavilonkräm som skyddar lite.


Trots att jag klipper efter samma mall varje gång så får man ändå putsa kanterna när förbandet väl är på plats. Det är förmodligen omöjligt att sätta det exakt likadant varje gång så då blir det lite överskott någonstans som jag klipper bort. Microporetejp håller ihop skarvarna.


Alltihopa förseglas med gasbinda, några snuttar microporetejp igen och utanpå det sätter jag sen en Tubifast Garments socka. Om hon inte har ett sårområde som oroar mig så låter jag oftast detta sitta orört i 2 dagar. Det kan vara en chanstagning eftersom det under tiden kan uppstå blåsor någonstans men jag går på känsla och den brukar oftast vara rätt. Det finns fördelar med att såren får vara ifred utan att man öppnar och drar i dem varje dag.

Kommentarer

Unknown sa…
Är hon utan strumpa och sko när hon går ut
Jenny sa…
Hej Sebastian,
Nej hon är aldrig någonsin utan skydd, då skulle hennes hud trasas sönder direkt. När hon har badat och är utan förband så händer det att hon får stå barfota på golvet och pröva att ta några steg men då håller jag oftast i henne så hon inte ska tappa balansen och orsaka friktion på huden.
(Din kommentar hade fastnat för granskning, jag hade missat det, därav den sena publiceringen och det sena svaret.)
Hälsningar Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)