Jobbiga nätter

De senaste gångerna Natalie har blivit förkyld så har det verkligen satt sig i halsen/bröstet. Hon får en enormt jobbig slemhosta/rethosta och den accelererar när hon lägger sig. I fredags när jag hämtat henne så kom ju febern smygandes och även snor och hosta. Vi har haft några riktigt jobbiga nätter den här helgen. Självklart beror det ju på vad man jämför med, vissa har det värre. Men för oss som är vana att få sova en del på nätterna så blir det riktigt kännbart när man plötsligt tvingas sätta sig upp med henne upprätt flera gånger i timman för att hon inte ska hosta tills hon kräks plus att vi där emellan ger vatten, nässpray, klådstillande, snyter osv. Hon har sovit uppallad på två kuddar mellan oss men dels glider hon ner eller av kuddarna, dels så hostar hon ändå så det har väl gått sådär...

Natten till idag var värre än de andra. Hon fick flytta in till vår säng vid 22 eftersom hon hostade så mycket att vi behövde hjälpa henne hela tiden. När hon lägger sig hos oss brukar hon somna om direkt, lugn och avslappnad - nöjd med att få vara hos oss! Igår gjorde hon inte det. I två timmar låg hon vaken och fäktade och sparkade. Efter en timma kom jag på att hon sparkade väldigt irriterat med benen, på ett utstuderat sätt. Hon sparkade och bytte position ungefär var 10:e sekund. Jag frågade hur det kändes i benen "mamma det killar, det killar jättemycket i benen" fick jag till svar. Hon hade ju för sjutton restless legs! Jag kan själv få pirr i benen när jag är trött men då hjälper det med att gå och sova för mig. Här hjälpte ingenting kan jag säga. Jag fick henne att ställa sig på golvet och trampa omkring, stampa, men det hjälpte inte heller. Strax efter midnatt fick vi nog av att ligga vakna, gav henne en ny dos Atarax och la henne i hennes egen säng. Hon somnade!!! Yes! Och vi fick sova ostört fram till sju, helt underbart. :))

Vi har ändrat på tidpunkterna när vi ger Atarax och även på mängden. Förut gav vi oftast 5ml på morgonen och 8ml på kvällen, nu ger vi 5 på kvällen, 5 på natten när hon vaknar eller vi märker att hon kliar sig och sen får hon 5 någon gång under dagen när vi märker att hon börjar klia sig. På det här sättet får hon ungefär samma mängd under ett dygn men hon får det när det behövs. Vissa dygn får hon inget på dagen vilket betyder mindre total mängd vilket aldrig är fel.

Jag försökte få tag på hudläkaren igår men hon var på semester den rackaren. Typiskt, just när jag ville prata med henne, jag som nästan aldrig ringer. Såret fortsätter att vätska sig och det ser "vitt och fuktigt ut". Jag brukar alltid jobba efter filosofin att såren ska få vila och läka ifred så det är ytterst sällsynt att jag lägger om ett sår varje dag men detta måste jag kolla varje dag just nu. Det vätskar sig en del, så pass att vantarna hon har på sig blir fläckiga och det ser som sagt inte så fint ut som hennes sår brukar göra. Jag är inte så sugen på att ta en akuttid till en annan läkare. Det är inte så många som jobbar med EB-patienter så det känns som en hel process att blanda in någon annan än vår ordinarie.

Nästa vecka är hudläkaren tillbaka och om såret inte har börjat torka då så kommer jag be om pencillin. Natalie har ätit det en gång mot infektioner i sår och hon läkte ihop superfint efter det. Hon har ätit pencillin en gång till under sina 3 år och då var det mot halsflussbaciller. Två kurer på tre år är ju inte mycket att gnälla om kan jag tycka. :)

Kommentarer

Unknown sa…
Molly får slemlösande, vanlig Bisolvon, tre gånger om dagen men inte senare än två timmar innan läggdags för att dämpa hostkräkningarna på natten. Hon tar ju derra hela tiden men det fungerar ju även som korttidsbehandling. Kanske kan vara värt att prova.

Kram
Anonym sa…
Hoppas hon blir bättre snart o att hon får penicillin också! Kram på er / Märith =)

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)