Jaaaa äntligen!!!

Innan jag berättar så ska jag först få dig att förstå vad vi har att kämpa med här, hur extremt enveten den här lilla söta tjejen kan vara. Vi har testat olika metoder så som det extrema tålamodet med massor av uppmuntran eller locka med fina gåvor eller i ren desperation ta bort saker som hon gillar "du får tillbaka den när du har bajsat på toa". Ingen metod har fungerat. Hon bara biter ihop och ser sur ut och struntar i det. I två dygn har hon nu haft trosor dygnet runt och jag har sagt åt henne att hon inte får tillbaka blöjorna utan nu är det trosor och toa som gäller. Hon har vid några tillfällen sagt att hon vill ha blöjan så hon kan bajsa, hon är rädd för att bajsa utan den, men jag har konsekvent sagt nej till det, nu är det toa som gäller.

Idag sa jag att hon måste bajsa innan vi åker iväg och tittar när Hugo och Darko badar i Kåsjön. Vi satt på toa i omgångar, kanske 5-7 minuter sitta och sen stå en stund (hon får för ont i huden på baksida lår annars) och sen sitta igen. Det gick inte alls, inget kom trots att magen "kör" med någon minuts mellanrum. Hon ser bara panikslagen ut och säger "mamma, mamma, mamma" med skräck i rösten. Hon kniper okontrollerat, kan bara inte slappna av och låta det komma ut.  Till slut fick jag ge mig för vi skulle iväg och hämta Hugo hos en kompis. "Du får inte bajsa i trosorna när vi åker bil" sa jag uppgivet när vi tog på kläderna igen och vad svarar hon tror du? "Inga problem mamma, jag kan knipa hela dagen" med en slags stolthet i rösten. Suck. 

När vi kom hem var det toa igen tills låren gjorde ont. Sen välling och sen toa igen. Det tog kanske fem minuter och magen körde om och om igen. Jag kände hopplösheten komma över mig igen och började planera för att åka och köpa laxermedel efter frukost i morgon. Hon får inte bli hård i magen för då spricker det när hon bajsar och sen har vi svårläkta sår som tar månader att läka och varje toabesök blir en fruktansvärd plåga. Så körde magen igen och jag ser hennes ögon växla från panik till förvåning till lycka. "Mamma det kommer, det kommer - NU kom det!!!". Äntligen äntligen!!!

Roligt var också att efteråt så rann det ur henne en lång ramsa med allt vi hade lovat henne, det hade hon banne mig lagrat i skallen!!! Vi har hållit på i några månader i omgångar så vi har visst hunnit lova en del... Pengar i spargrisen, en tur till Triumf glass, klistermärken och en Barbie-film. Det sista handlar om ett belöningssystem, jag ska göra rutor på ett papper och för varje gång hon bajsar på toa så får hon sätta ett klistermärke i en ruta. När alla rutor är fyllda så får hon välja en present och hon har bestämt att det ska bli en Barbie-film. Sötisfia!

Kolla in det ansiktsuttrycket, så stolt hon är! Jag fick stora kramar, hon hoppade av lycka! Sen joggade hon till köket och Darko och gav honom världens hårdaste kram och fick ännu mer beröm. Jiiiihaaa!

Vid Kåsjön tidigare i kväll. Vi tittade på idag också men snart ska vi bada tillsammans, det har jag lovat. Hon är tålmodig, det är bra. Det har blivit rätt varmt i sjön nu så jag tror det blir toppen för henne att smyga i och plaska och leka. Darko och Hugo dyker och hoppar från bryggan som två buspojkar. Hugo börjar få in snitsen rätt bra även om det är svårt att sträcka ut benen raka i själva dykögonblicket. Kul att han vågar i alla fall!

Vi tog med oss Theo och Molly och mamma Cissa på bio vid lunch, vi såg Croodarna och den var riktigt bra. Natalie och Molly som är jämngamla tyckte att det var lite läskigt ibland men de skrattade himla gott däremellan. Mammorna skrattade en hel del också! Den rekommenderas av oss allihopa.

Kommentarer

Susanne sa…
Åh äntligen! Vet inte om man säger grattis, men kul att hon kommit över den första tröskeln iallafall :)
Carola Paro sa…
Härligt! Nu har hon ett minne av att det faktiskt funkade att bajsa i toan och det kan säkert göra det lite lättare nästa gång, även om rädslan säkert hänger med ett tag till. Vad glad jag blir för hennes skull, att hon lyckades! Heja Natta!

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)