Tjejdag

Hugo och Darko åker skider i Norefjäll den här helgen så Natta och jag har lite tjejhelg för oss själva. Som vanligt finns det egentligen 100 vardagliga saker som skulle behöva göras men jag vill att hon ska tycka att hennes helg är jättekul också eftersom hon är avundsjuk på att de är iväg och åker utan oss. Även om hon inte åker slalom så gillar hon hela grejen att vi åker en vecka till fjällen hela familjen så hon klagade en hel del när hon förstod att de skulle åka ett par dagar utan oss. Så denna helgen går ut på att ha skoj så mycket vi hinner!

Lördag morgon väckte hon mig 06:15 den lilla juvelen och ville ha välling. Hon är en morgonpigg rackare och det är inte jag så det är tungt att kliva upp när jag vet att jag inte ska till jobbet. Hon fick sin välling och bollibompa så jag kunde somna om en timma. Jag har svidande hals och hostar lite den här helgen vilket betyder att jag sover som en kratta. Jag har tagit coccillana på kvällarna och det gör att jag åtminstone sover halva natten ostört men sedan vaknar jag med rungande huvudvärk och uttorkad mun, som värsta baksmällan, trots väldigt låg dos (5 ml). Innan klockan var 08:00 satt hon där och degade så därmed kan rolig grej nummer ett bockas från listan - hon har inte degat på månader!

Sen stack vi iväg och tvättade bilen, kanske inte på hennes önskelista men det var välbehövligt. Hon har vant sig vid denna läskiga procedur nu tack och lov, för ett par år sedan var hon livrädd i tvättunneln och var tvungen att sitta i mitt knä.

Biltvätten var på vägen till Triumf Glass glasscafé som var själva utflyktsmålet - lycka! Vi pratade med Hugo i telefonen på kvällen och han blev VÄLDIGT avundsjuk på oss för att vi ätit glass där = Natalie ännu mer nöjd över att vi var där... :)

Hon valde ett fönsterbord i solen och det var väldigt varmt och skönt där, lite sommarkänsla. Natta undrade varför det inte finns några bord ute och jag förklarade att det var för kallt. "Men mamma man får ju ha jacka och mössa på sig!"


Efter det åkte vi till min nagelsalong för att ta bort de gamla som suttit 1,5 månad och var hemskt långa och slitna. Jag visade en bild på ett par naglar som jag sett på instagram och vi diskuterade hur jag ville ha. Några små ändringar i designen och detta blev resultatet - jag är riktigt nöjd! Skönt att ha korta igen, när de växt ut för mycket känner jag mig väldigt handikappad och är dessutom extra rädd att riva Natalie vid omläggningar och annat. Faktum är dock att akrylnaglar är bra för mig/oss eftersom de är lite tjockare än äkta naglar. Det har hänt många gånger att jag trott jag rivit henne men hon har klarat det för de är lite rundare och mjukare i kanterna. Natalie spelade på surfplattan och på en gammal iphone som vi har spel på och sen var hon framme hos mig och kollade naglarna gång på gång under tiden de byggdes. Hon var superduktig!

När vi kom hem var det dags för nästa pyssel - "gör din egen prinsesskrona" från Panduro hobby. Den är i ett mjukt material så den kommer dessutom inte skada henne när hon har den på sig, dagens pysseltips för barn med känslig hud! Här sprutar hon på glitterlim som jag hjälpte henne att stryka ut. Ungefär när bilden togs gav hon upp för det gjorde för ont i fingrarna att trycka på limtuben. Hon hanterar det rätt bra ändå, konstaterar bara "det gör för ont mamma, du får hjälpa mig" och sedan är det inte mer med det. Jag är noga med att inte lägga in ett ledset ansikte eller säga "stackars dig" eller något sådant. Jag sa bara att visst kan jag hjälpa dig och sen pratade jag bort det genom att berömma för hur fint det blir och vad roligt detta var osv. Jag tror mycket på tankens kraft. Det är oerhört viktigt att mata hjärnan med positivt tänkande, ingen av oss tjänar på att gräva ner sig. Det går förståss olika lätt olika dagar...

När den är klar kommer en ny bild, troligen kommer den sitta på en stolt femårings huvud då! Hon kallar sig själv för det nu - femåringen. Det låter för himla roligt! Dagen efter hennes födelsedag vakande hon och jag sa god morgon som vanligt. "Men mamma, ska du inte säga god morgon FEMÅRINGEN?" Ha ha ha, en typisk Nataliekommentar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)