Falsk krupp och brustna blodkärl

Har du någonsin hört talas om detta fenomen? I morse när han vaknade efter en riktigt tuff natt med falsk krupp hade han massa små brustna blodkärl runt ögonen. Jätteskumt. Läkaren på VC visste inte vad det berodde på. Hugo fick 10 betapred så vi hoppas på en mindre jobbig natt i natt. Natten som var satt vi på balkongen en halvtimma eftersom han fått riktig panik, svårt med andningen som slutade med att han kräktes. Och 40 graders feber på det. Som sagt, en tuff natt.

Läkaren på VC imponerade föga förresten. Fasen vilken jäkla löpandeband variant de kör med. In ut. Korthuggna svar eller inga alls. På ungen fort som fan, lys i halsen och kör ner en spatel. Hugo har världens kräkreflexer, han kan knappt gå till tandläkaren. Jag sa lite snabbt "han har starka kräkreflexer, det där blir svårt" när han tog fram träspaden. 2-3 snabba försök och sen insåg han att det inte skulle funka. Prata lite mer med föräldern först kanske? Prata med barnet och förklara lite mer kanske?

När jag gick därifrån kände jag mig irreterad över de spydigt formulerade svaren jag fått på vissa frågor och spydiga påståenden också, bland annat att kombinationen Desentol och Lefethon inte alls funkar (medicin Hugo fått vid falsk krupp i flera år). Inte alls fungerar, Eeeeeh? Jo! Det funkar alltid men inte just denna gång eftersom kruppen var så kraftig! Jag kom också hem med betapred på recept, med en luddig dosering på. "8 tabletter vid svår falsk krupp". Jaha... en gång i timman då eller?! Nä såklart inte utan troligen snarare en gång per dygn... eller? Jag ringde 1177 som tyckte det var konstigt att det inte stod mer utförligt, varpå de ringde upp VC som bad läkaren ringa mig.

Darko svarade och man måste bara gilla hans osvenska rättframhet ibland, även om jag oftast sjunker ihop i en hög och vill gömma mig eftersom det är sååå långt ifrån hur jag är. Med hög och lite irriterad röst svarar han "Jaha det var dig min fru träffade ja. Hon sa att hon inte fick någon bra hjälp av dig." .....djup tystnad i luren. Ha ha ha! Sen fick jag luren och en del ursäkter för den luddiga beskrivningen. Det visade sig att jag inte alls skulle ge honom utan detta var för eventuella nya anfall längre fram om vi märker att vi inte kan häva det. Okej, tur att jag ringde och frågade då.

Delar av konversationen på telefon:
Men i vilket läge ska jag ge honom Betapred då?
-Jo det kan du ge om han får ett nytt anfall längre fram där ni bedömer att det behövs, att andra medel inte hjälper, som att palla upp sängen.
Okej så då ska jag inte ge det i morgon om det är så att hans falska krupp fortsätter?
-Nej då tycker jag att ni ska söka igen så får man göra en ny bedömning. Då kan du också fråga om de brustna blodkärlen som jag känner mig osäker på varför de uppkommit.
Men i vilket läge kan vi ge Betapred då? När Desenthol och Lepheton inte hjälper?
-Ja och man ska ju inte ge det om han har feber.
Okej, men det hade ju Hugo i dag när vi var hos er och igår kväll hade han 40 grader, det har han kanske i kväll igen?!
-Ja nu tog vi ju en snabbsänka på honom och det behöver man göra för att utesluta... (vad det nu var) innan man ger Betapred.
Jaha, men då måste jag ju söka upp sjukvården nästa gång också för jag kan ju inte ta snabbsänka hemma precis?!

Som du kanske förstår känner jag inte att jag fick klara tydliga svar precis. Hur ofta har Hugo allvarlig falsk krupp utan feber? Aldrig. När ska jag då använda dessa tabletter undrar jag... Efter att jag varit på akuten och tagit en snabbsänka antar jag och då har han nog redan fått det. På akuten alltså. Ja ja, nu ligger tabletterna där och får han skitsvårt att andas nästa gång (inte i natt) så har vi dem att ta till och det kan ju vara bra om det är akut.

Kommentarer

Anonym sa…
Hej! Min dotter får ofta spruckna blodkärl när hon hostar/kräks. Runt ögon, i ögon och runt munnen. Hoppas Hugor kryar på sig!
Kram Anan
Anonym sa…
Kan tänka mig att det är hostan som orsakar det min son får det också när han är förkyld och hostat mycket/ k
Bettan sa…
Barnakuten på Östra nästa gång, kanske..? Det är så dåligt på vårdcentralerna nu, att jag vet inte om det är någon idé att gå dit. Man får då inte mycket hjälp när det gäller annat än förkylningar.. :/
När ni mår bättre ska du nog ringa enhetschefen och ifrågasätta läkaren - det är ju farligt nonchalant!
Jobbigt, hoppas han mår bättre snart!
Kramar
Anonym sa…
Fy vilket dåligt bemötande men jag håller med ovanstående. Ring enhetschefen och klaga för så får man inte behandla människor. Hoppas Hugo mår bra nu! Kram Märith =)
Anonym sa…
Hej! Vad tråkigt att du blev dåligt bemött på vårdcentralen, är aldrig roligt när man upplever att läkaren inte har tid. Dessutom ska man ju känna sig trygg med användandet av mediciner man får utskrivet.

Jag arbetar som barnläkare och tänkte att jag kanske kunde ge lite tips... Sen får du själv avgöra vad du vill tro på =)

1. "Prickarna" runt ögonen ser ut som "petekier" dvs små blodkärl som spruckit. Om man googlar på det så står det att detta uppstår vid allvarliga infektioner men då är det mer generaliserat över kroppen. I detta fallet är den mest troliga förklaringen upprepade tryckstegringar i samband med kraftiga hostattacker som gjort att de minsta kärlen i huden spruckit. Det är inte farligt och försvinner spontant.

2. Desentol-Lepheton dämpar hostreflexen och har kan ibland ha bra effekt på hostan vid krupp. Däremot har det inte någon större effekt på svullnaden i luftrören som orsakar hesheten och andningsbesvären vid krupp.

3. Betapred - potent kortison som dämpar inflammationen och svullnaden i luftrören. Effekten dröjer dock minst en timma efter man givit det och brukar därför mest användas förebyggande tex för att nästa natt inte ska bli lika jobbig. Om han får "skitsvårt" att andas akut skulle jag inte förlita mig på det. På barnakuten brukar vi istället låta barn med pågående kruppanfall få inhalera adrenalin som har mer akut effekt. Kortison hämmar immunförsvaret och därför vill man inte ge det vid risk för allvarligare bakterieinfektioner men om han har ett typiskt kruppanfall och en jobbig natt skulle jag inte vara orolig att ge det förebyggande nästa dag även om han har feber. Om du ska ge Betapred så ge det gärna på morgonen eftersom effekten håller i sig länge och kan bli väldigt pigg av tabletterna.

Det bästa vid krupp är att göra precis så som ni gjorde, sitta upp och gå ut i friska luften. De flesta anfall blir bättre på det så bra jobbat!

Det blev långt... men hoppas jag kunde hjälpa till att bringa lite klarhet iaf =)

Lycka till!
/Maria
Anonym sa…
Hej! Tråkigt att ni också tampas med falsk krupp, och tråkigt att ni fick så dåligt bemötande och dålig hjälp vid vc!
Hos oss har vi också haft kämpigt med falsk krupp. Det jag fick som tips av en barnläkare en gång var att alltid ha glass hemma i frysen och ge när barnet får det kämpigt med andningen. Vi testade, men bara när vi kämpat på en bra stund ute i friska luften och jag märkte inte såå bra resultat. Numera har jag kommit fram till att om man ger glass genast när barnet vaknar, gärna en stå stor glass som han/hon bara orkar äta (kallt i strupen = svullnaden minskar = stört chans att det hjälper om man äter en glass modell större)så hjälper det snabbast/bäst. Vi har klarat oss från att uppsöka akuten mitt i natten sen vi börjat köra med det. Nu låter det som om Hugo kanske kan ha det ännu kämpigare än våra pojkar, men det är ju värt att testa iaf! / Mikaela
Jenny sa…
Tack för alla tips ni lämnat! Ett extra tack till barnläkare Maria, utförligt och lättförståeligt.

När jag pratade med sjukvårdsupplysningen idag bekräftade de att jourtiderna är stressiga (5 minuter med läkaren) och man får mer utförlig hjälp vid ett vanligt vårdcentralbesök. Det kan jag skriva under på, det märks tyvärr stor skillnad!

Vänliga hälsningar och tack igen,
Jenny & Darko

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)