Tandläkaren

För ungefär en veckan sedan var vi hos tandläkaren, Natta och jag. Hennes förra har slutat så hon har fått en ny och hon verkar också bra. Natalie var väldigt blyg och ville sitta i mitt knä, trots att hon fick det var det svårt att få henne att gapa. Lite fick hon titta på tänderna i alla fall , vi får hoppas att det går bättre nästa gång!

Tidigare har vi haft den blå "special care" och kompletterat med den spetsiga lilla som man kan gnugga bort mellan tänder och annat med. Denna gång fick vi testa en som heter "gentel care" som inte är riktigt lika supermjuk. Jag har kört en vecka nu ungefär med den och nu börjar det bli svårt, tandköttet är väldigt ömt och jag har hittat småsår på insidan på läppen som eventuellt kan komma från tandborsten också. I går bestämde jag mig för att sluta använda den en period. Egentligen vill jag gärna kunna använda den för jag håller med tandläkaren som sa att den blå är så mjuk så den bara "putsar på toppen av placken" men det fungerar inte så det blir paus och sen får vi testa igen längre fram.

Vi fortsätter som tidigare med den vänstra flaskan som är en tandkräm med Klorhexidin i samt att vi varvar in en vanlig barntandkräm då och då. När det inte går att borsta pga alla blåsor och sår så doppar jag en skumpinne i Paroex och "svabbar av" tänderna med det. Ibland doppar jag tandborsten i Paroex också och borstar med den. Det är viktigt att fortsätta hålla koll på tänderna och att vara så noggrann det går med munhygienen trots att det är näst intill omöjligt eftersom det extremt svårt att laga tänder i munnen på någon som har EB med slemhinnepåverkan. Hon bad mig ha i bakhuvudet att om vi någon gång ska söva henne av någon anledning så ska jag kontakta henne för att samtidigt kunna undersöka munnen ordentligt. Så småningom vill hon kunna ta bilder och det kan vara svårt att göra på traditioenellt sätt med den där vassa prylen i munnen som man biter på men det finns andra metoder vilket låter bra.

När det gäller att dricka välling i mugg så har vi precis bestämt oss för att lägga det på hyllan ett tag. Natalie är extremt trotsig just nu och att gå över till mugg har varit väldigt väldigt jobbigt. Det tar 30-50 minuter att få i henne vällingen och då har vi tjatat som stollar och hon har ibland fått timeout då hon vägrat dricka. Det är fler saker som fungerar dåligt just nu men jag ska nog ta och skriva ihop ett helt eget inlägg om det och då hoppas jag på att få dina tips!

Kommentarer

Anonym sa…
Hej.
Mina söner drack nog välling i flaska tills de började förskolan :D Det var bra för dem att lyssna på saga och ligga ned och bara ta det lugnt ! Jag klippte av toppen på nappen på slutet - det gick för sakta annars....
De verkar inte ha tagit alltför mycket skada av detta!

/Susanne

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)