Behandling med Keragel påbörjad (sårbilder)

Jo efter mycket tjat så beställde sjukvården äntligen KeragelT och i onsdags kväll för en vecka sedan startade jag behandlingen. Nedan kommer foton på hur det såg ut dag ett innan behandlingen började, det var den 9 december. Jag kommer visa regelbundet här hur det går under behandlingstiden, förhoppningsvis har jag en fin utveckling att visa.

Jag kommer behandla alla dåliga områden på hennes vänstra sida. På hel hud använder jag KeragelT och på öppna sår använder jag Keragel som är en klibbigare variant som inte torkar på samma sätt som KeragelT.

Första bilden nedan är just nu den sämsta, övriga är rätt snälla...












Armbågen var riktigt dålig när vi började för en vecka sedan. I princip hela det området som går sönder från och till var helt öppet. Jag höll på att glömma fota så bilden är tagen efter att jag lagt på en blandning av Keragel och mjukgörande hudkräm. Keragel kan ibland svida i öppna sår så jag blandade hälften/hälften för att minska den risken. Det verkade dock som att själva petandet i såret gjorde mest ont (jag använde tops) så nästa gång tog jag ren Keragel, ingen direkt reaktion så hon verkar klara Keragelen bra i öppna sår.

Vet inte vad jag ska säga om händerna. Det är är inte mycket av huden som fortfarande är intakt och opåverkad. Huden är mycket tajt på vissa ställen och mellan lillfinger och ringfinger finns tendenser till sammanväxning.

Handleden har ett stort områden som ofta går sönder, här var det ovanligt fint. Mellan fingrarna finns alltid småsår och flärpig hud. På insidan av fingrarna finns väldigt ärrad hud som gör fingrarna stela.

Tumbasen har börjat gå sönder allt oftare, på båda händerna. Här såg jag att det såg irriterat rött ut, gränsfall svullet. I de lägena kan det antingen lugna sig och läka eller bli superkladdigt. Denna gång blev det superkladd av det så förutom denna första kväll har jag inte smort något mer med KeragelT, infektionen måste behandlas först. 


Knät hade här hel hud nästan över hela, bara ett ett par små minisår plus några blåsor. Jag var lite bekymrad över statusen, tänk om hela går upp och blir infekterad också nu precis när jag börjar? Men det har hållit sig på en ok nivå, inga jättesår.

Tårna har klarat sig ganska bra under veckan också förutom idag när jag fick sticka en blåsa på stortån. 

En blandning av nagelrest, förhårdnad, ärr mm. En besvärlig tå minst sagt, går ofta sönder.

Här såg det enormt fint ut, ärret är till och med blekt. Det hade hållit ett par veckor och som vanligt hoppas jag på att det ska fortsätta hålla, länge. Men icke. Två dagar senare var hela området trasigt och fult igen. 

Kommentarer

Bettan sa…
Lilla gumman..
Man kan ju inte ens ana hur ont det gör. Och hur tufft det är för dig och Darko.
Skönt att du fick de grejor du behöver iaf - till sist!
Kram ♥

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)