Middagstips 3: Spenatköttfärssås



En ny favorit här hemma är köttfärsås med spenat. Det började med att jag inte hade alla ingredienser hemma för att göra en köttfärsås och då börjande jag titta runt i frysen vad som fanns där och hittade hackad spenat. Tänkte för mig själv att spenat (mycket järn) är ju gott och köttfärs är gott man kanske kan kombinera dessa. Sagt och gjort så började jag hacka upp lök och vitlök, fräste sedan på kalvfärs (går lika bra med blandfärs) kryddade med salt, 5-peppar, paprikapulver, persilja och lite soja. När färsen började bli klar så hällde jag över ca 2 dl fryst hackad spenat blandade runt tills den tinade och hällde sedan på ca 1-2dl grädde. Det fick puttra en stund och vips så var maten klar.

Vi serverar gärna riven vitkål (blir saftigt och lätt att äta, dessutom så innehåller vitkål mängder med bra vitaminer), fetaost, potatis eller sojabönspasta till.

Notera: Köttfärssås kan vara svårt att svälja för Natalie, jag brukar alltid låta köttfärsen få sjuda länge och då blir det mjukare och lite mörare och därmed lättare att svälja.

4 ports
700-800 g färs
1 gul lök
1-2 vitlökar
salt
5-peppar
persilja
soja
1 dl grädde
2 dl hackad spenat

Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)