Kurs i juridik

I förra veckan åkte jag upp till Stockholm för att delta i kursen "Patientens rättsliga ställning" som hålls av IMR AB. Det är en relativt nyligen sammansatt kurs som vänder sig till patientföreningar och jag rekommenderar dig gärna att gå den om ämnet intresserar dig. Vi vidrörde flera lagar, t.ex:

  • Patientlagen
  • Hälso- & Sjukvårdslagen
  • Patientsäkerhetslagen
  • Patientdatalagen
  • Offentlighets- & sekretesslagen

Vidrörde är verkligen rätt ord för lagtexter är väldigt långa och innehållsrika, särskilda stycken som vi fokuserade på hade valts ut i de olika lagarna, sådant som patienter kan beröras av. Det var mycket intressant och nu har jag lite noteringar att titta tillbaka på med anteckningar om var i boken "Medicinsk Författningsbok 2015" som jag kan hitta paragraferna för respektive lag.

Den här tunga pjäsen ingick i kursen, jag fick även med mig boken "Patientlagen, en kommentar till lagen för starkare patienter" hem samt ett par nummer av tidningen "Svensk medicinsk rätt".

Vi hade en timmas uppehåll för lunch och jag tog tillfället i akt att gå ut och promenera. Denna skojiga skylt som varnar för personer som har blicken fäst på telefonen när de går satt i Gamla Stan! :)) Jag gick även förbi bland annat Rosenbad och det förhöjda säkerhetsläget kändes av, poliser med tung skyddsutrustning samt autmatvapen syntes i vart och vartannat gathörn...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)