Badbruden

Igår fick vi hem ett nytt modem och nya kablar från bredbandsleverantören och Darko lekte nätverkstekniker ett bra tag innan allt var igång igen. Det går fortfarande trögt att surfa men det går bättre än innan. Se bara nedan: ett inlägg med bilder! :)

Härom dagen fick Natalie åter igen titta på när Hugo badade och det ser ut som om hon funderar på om hon någonsin ska våga sig i...

Det finns förståss en hel del leksaker i det där badkaret som man gärna vill nå... Efter att hon doppat en hand med vantar, bandage och allt så åkte de av och tröjärmarna rullades upp en bit.

"Kolla vad jag hittade! Jag tog dem själv!" Hon både plockade upp och kastade i ankor och andra leksaker.

Jag frågade om hon hade tittat på sin mage. "Oj då, jag blev visst ganska blöt, hur gick det till då tro?"

Kan det bero på att vattenfyllda ankor hela tiden hamnade där.....?

I söndags morse när jag bytte blöja och skulle lägga om en fot som hon klagade på (det var blåsa på höger stortå visade det sig när jag öppnade) så sa hon "bada foten" vilket hon brukar göra i handfatet när jag lägger om dem. Jag tänkte att nu ska jag smida medan järnet är varmt. "Vill du bada foten i badkaret tillsammans med mamma?". Först kom det ett blixtsnabbt nej men sen sa hon "bada mamma" så jag plockade snabbt av alla kläder och bandage och drog på vattnet. Hon hann att ångra sig flera gånger om och när jag hade henne naken i min famn så sa hon högt och tydligt "Neeej" men vi skojade bort det och helt plötsligt satt jag ner med henne på mitt ben så bara hennes fötter var i och då var allt det läskiga bortglömt! Inga tårar, inga skrik!

Kolla in garvet på henne, en riktig busmin! Och det var så det såg ut sen, många skratt och hon lekte bra i vattnet. Denna bilden är lite rolig för jag kan se att jag är lik min mamma här och dessutom är Natalie väldigt väldigt lik mig när jag var liten! Ögonbryn, ögonfärg och öron är dock solklart pappas! Hon är också mörkare i hår och hud än jag var när jag var liten.

Här har hon flyttat fram lite och testar att ställa sig upp och sträcka sig efter leksaker - det gick ju bra!

Till slut satt hon på botten av badkaret och busade med ankor, båtar och andra flytleksaker. Vi testade också att plaska med både händer och fötter och hon tyckte det var jättekul!

Efteråt fick vi för första gången sen hon var bebis testa på att lägga om allt samtidigt. Eftersom vi inte hade förberett för bad så fanns det inga färdigklippta omläggningsmaterial, inte minsta gasbinda var framplockad, så det tog lite tid. Men det gick bra, hon höll sig lugn och såren hon har just nu är inte så besvärliga så det gick ändå förhållandevis fort. Nästa gång ska vi ha allt framplockat innan så kommer det gå smidigare! Hon skadade sig heller inte under badet vilket vi blev väldigt glada för, när hon var bebis så såg hon alltid mycket värre ut efter bad, färska rivsår och nya blåsor. Det var därför vi slutade bada och körde med tvättlappar på en del i taget av kroppen i stället.
Planen är att söndagar blir hennes bad-dag vilket skulle kunna innebära att vi slipper omläggningar åtminstone på måndagen och kanske även tisdag om vi har tur. Denna veckan blev det inte så eftersom hennes fotbandage flyttar sig hela tiden. Det är riktigt besvärligt faktiskt, jag lägger om minst en fot om dagen för tillfället. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Kanske är det att hon rör sig på ett annat sätt eller så är det för att jag minskat antalet tejpbitar utanpå.
Jag testade Mepilex 20x20 som jag berättade om för ett tag sedan men de satt inte så bra heller plus att det kändes väldigt instängt där inne. När jag öppnade så kändes huden fuktig vilket den inte gör när jag öppnar och tar bort den tredelade Allevyn-varianten som jag kör med. En eller flera av Allevynplattorna byts ut mot Mepilex om hon har sår, som nu på höger stortå till exempel.

Kommentarer

Cornelia sa…
Åh, vad glad jag blir över att se godingen i badkaret. Modigt värre! :) Rädslan ser ut att vara låååångt borta - kul! :)
Jenny sa…
Ja det var verkligen kul att det gick så bra!

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)