Ögontrubbel

När jag hämtade Natalie på förskolan idag fick jag veta att de torkat kladd i hennes högra öga flera gånger under dagen. Kanske är det en sån där klassisk smittsam ögoninfektion som barn brukar få.
Det är lite svullet och det fanns en del gulaktigt kladd i fransarna och i ögonvrån. När vi kom hem tog jag koksaltlösning och droppade i för att skölja rent och sen tvättade jag så gott det gick. Det var inte populärt!

Efter rengöringen så kom det inte så mycket mer segt kladd men däremot hade hon en tår eller två i ögat resten av dagen. Jag hoppas att det inte är nåt annat än en vanlig ögoninfektion men självklart så ringer varningsklockorna. Det har blåst en hel del de senaste dygnen och hon har varit ute lite på förskolan, det skulle kunna vara EB-relaterat.


Efter maten var Natalie väldigt trött och klockan var mycket men göra sig i ordning och sova ville hon inte så hon blev jättearg på mig när jag bar iväg henne till badrummet. Hon skrek och tårarna sprutade - vilket var väldigt bra! Mer kladd letade sig ut ur tårkanalerna och ögat sköljdes igen med koksaltlösning plus att vi tvättade rent så gott det gick. Håll en tumme för att det ser bättre ut i morgon och framför allt: håll en tumme för att det är en vanlig ögonifektion och att den inte skapar en massa problem.
Genast känns det bra att vi fick en kallelse till en ögonläkare i brevlådan igår. Den försa mars ska vi till Drottning Silvias Barn och Ungdomssjukhus och träffa ögonläkaren för att vara förberedda på eventuella ögonproblem i framtiden. Om det väl händer så är det bra att ha kontakten etablerad, kanske räcker ett samtal för att få det man behöver, en snabb undersökning, ett recept eller vad som nu ska göras.

I morgon ska jag berätta lite goda nyheter som gjorde oss väldigt glada igår! :) Vilken cliffhanger va?!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)