Blickar tillbaka

Ibland sätter jag mig och tittar tillbaka på gamla bilder och idag fastnade jag på den här:
Den visar så mycket av hur det var då: tjocka babystrumpor ut-och-in eftersom sömmen över tårna gav blåsor, knäskydd, bodyn ut-och-in eftersom den inte hade platta sömmar (randigt var en favorit eftersom det blev lite roligare med nåt mönster, jag letade alltid efter stickade mönster eftersom tryck "försvinner" på insidan), hemsydda fingerlösa vantar av gammal träningströja som hade andasfunktion, väl lindade händer där jag först virade varje finger med Mepilex transfer och sen lindade efter ett genomtänkt mönster med gasbindan där varje finger skulle täckas samt hand och handled. Det var ett meck!

Tack för Tubifastkläderna säger jag bara, så mycket enklare det är nu... Vantarna skyddar fingrar även om jag fortfarande måste linda hand och handled och där har jag numera Mepilex som är tjockare och vadderar vid fall. Tröja och byxor gör att man inte behöver oroa sig för sömmarna eller att tygets yta är tillräckligt mjuk, men visst, hon får bara ha mjuka kläder än så länge. Inga jeans eller andra byxor i stummare material, inga söta blusar eller klänningar i oflexibla tyg. Det är stretch som gäller helt enkelt.

Tänk så mycket som hänt på ett år! Idag hoppade hon från nedersta trappsteget i trappan hemma hos svärföräldrarna den lilla tokan. Gissa varför? Hugo gjorde det först... Idolen. Där är det inte mycket som ändrat sig i alla fall, han har hennes fulla uppmärksamhet! :) Hon höll sig på två fötter ska tilläggas och jag hade hjärtat i halsgropen. Det kommer nog bli fler tillfällen då mamma får ont i hjärtat...

Kommentarer

Unknown sa…
Hon är verkligen helvild, er lilla toka! Tänk vad mycket enklare (mindre hjärtsnörp för er) det hade varit om hon hade varit lika försiktig som vår Molly! Hon klev upp ett steg uppför grannens trapp häromdagen och vågade där inte ens röra på sig utan gallskrek i högan sky tills jag plockade ned henne...

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)