Jag har testat två förband...

När vi hade årsmöte med EB föreningen hade vi representanter från Mölnlycke Health Care och från PartnerMed. De berättade om företagens produkter som traditionellt används till personer med EB och de hade med sig lite produktprover.

Från Mölnlycke har jag testat en produkt som är ny på marknaden, den heter Mepitel Film och jag har använt den en handfull gånger på Natalie. Den är verkligen supertunn, som en film precis som den heter, den är slät och har safetac-yta. Jag har satt den över torra småsår som är på väg att läka samt på ytor med hud som läkt men fortfarande är lite tunnare och känsligare än den oskadade huden.

Den fäster ganska ordentligt, mer än andra safetac-produkter jag testat tidigare (jag har aldrig testat border-produkterna), och Natalie ser bekymrad ut när jag drar bort den. Jag har hittills inte sett några hudskador när jag lossar den men jag gissar att den kan lugga henne lite i småhår hon har på kroppen så det kan vara därför hon grimagerar.

Jag gillar den och tycker att alla som har behov av att skydda känslig hud men vill slippa traditionella omläggningsmaterial som bygger lite i tjocklek ska testa denna! Den kan också användas som så kallad "landing zone" vilket innebär att man sätter den på ett hudparti för att skydda det och sedan kan man fästa t.ex. en slang med tejp uppepå själva filmen. Jag gissar att den är väldigt användbar vid tillfällen då man måste ha slangar tejpade på kroppen.

Jag har tidigare haft svårt att använda Mepitel och Mepitel One på Natalie, hon är helt enkelt så känslig att det bildas blåsor i veck och på rörliga ytor av dem och det är ju på rörliga ytor hon har sina sår. Mepitel Film däremot är så tunn att den inte stör hennes känsliga hud.

Från PartnerMed har jag testat PolyMem Film Dot Dressing vilken jag tänkte kunde vara väldigt användbar på småsår. Tyvärr fastnade den för hårt på Natalie och huden följde med när jag skulle ta bort den. Jag var väldigt försiktig så det var bara en liten liten yta som följde med förbandet och efter det började jag lossa från ett annat håll och sprayade mängder med Trio Niltac för att få bort den utan fler skador och det gick jättebra. Det skulle med andra ord troligen gå alldeles utmärkt att använda den och sedan lossa den med hjälp av sprayen om man vill. Jag tycker helt klart att man ska testa även denna produkt om man har nytta av den typen av förband som kan sitta mer som ett plåster på huden även om man är känslig, bara var förberedd om du är rädd att den ska fästa för hårt. Man måste komma ihåg att alla är inte lika känsliga som Natalie.

Jag gillar PolyMem produkterna eftersom jag sett dem rensa upp kladdiga sår mer än en gång på Natalie, därför försöker jag hitta vägar för att få det att fungera även om det varit lite motigt vissa gånger som jag berättat om här på bloggen. Natalie är inte helt enkel att lägga om eftersom hon är så pass känslig som hon är samt att hennes sår oftast sitter på rörliga ytor som fötter, armbågar och knän. Hon är inte stilla mer än 2 sekunder i taget vilket ställer höga krav på både förbanden, klipptekniken och omläggningstekniken. En ganska spännande utmaning måste jag ändå säga, jag blir väldigt stolt över min egen insats när jag löser problem och får besvärliga sår att läka! Numera klipper jag alla PolyMem-kanter med saxen i 45 graders vinkel så den blir fasad och därmed mjukare. Dessutom klipper jag dem så smått som möjligt och kombinerar med en något större bit Mepilex Transfer och det funkar super!

Busbarnen sover och vi ska precis göra varma mackor i klämgrillen. Hoppas du haft en skön påskhelg, en något friskare än vi haft! Nu är vi dock fit for fight igen så i morgon bär det av till arbete, förskola och skola för hela familjen igen, om inget oförutsett händer förståss... :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)