Tandvård och EB

Tandvården kan vara minst sagt utmanande om man har någon av de varianter på EB som påverkar slemhinnorna. Förutom att det gör ont att gnugga mot tandköttet så kan det på grund av ärrbildning bli svårare och svårare att gapa med åren och då är det komplicerat att komma åt. Lägg till att tandemaljen kan vara försvagad av sjukdomen så förstår man att det i vissa fall är omöjligt att hålla sina tänder i ett okej skick.

Jag tror inte att jag har berättat om det senaste tillskottet i Natalies tandvård? Denna gel fick vi sist vi var på Mun-H-Center och vi använder den var tredje-fjärde vecka ungefär. Ett hjälpmedel som kan vara bra eftersom det aldrig blir riktigt rent i Nattas mun. Hennes tandborste är supermjuk så den får inte med sig så mycket ens om man gnuggar och vissa dagar gråter hon bara jag nuddar tandköttet på grund av alla sår. Tandborsten är ofta blodig när borstningen är över, till och med de dagarna hon inte blir ledsen.

Paroexen har vi fortfarande men hon gillar den verkligen inte. Den smakar starkt och kanske svider den också i såren? Hon protesterar högljutt varje gång "nej mamma, inte den, inte den rosa" när hon ser mig hälla upp den i en liten mugg där jag sen doppar tandborsten. Gelen på den förra bilden är  mildare i smaken och fungerar därför bättre.

Vi hade tidigare en speciell tandkräm som heter Salutem. Den är helt smakfri och är därför lite lättare att acceptera än vanlig barntandkräm. Nackdelen med den är att den innehåller mindre fluor än vanlig tandkräm så om det går är det bättre att använda vanlig tandkräm. 

För Natalie var det en lång process att byta tandkräm. Jag tog pytte-pytte av Hugos Zendium som är bra för den löddrar mindre än andra tandkrämssorter. Sen la jag Salutem-tandkrämen uppepå och borstade. Hon märkte DIREKT att något var annorlunda, tog sig för munnen och protesterade. Det var äckligt och det gjorde ont och den var stark och så vidare... Men efter några veckors envishet så hade jag fasat ut Salutemen och gått över helt på Zendium. 

Kommentarer

Bettan sa…
Du är verkligen grym!
Stora kramar

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)