Trötta familjen

Ibland kommer man in i en tröttspiral som inte vill ta slut och där är vi just nu. Natalie är trött på dagen och sover en halvtimma på förskolan men aldrig här hemma. Jag gav mig sjutton på att söva henne i lördags men DET GÅR INTE för hon är så envis. Hon låg nog i sin vagn i närmare en timma och hon hojtade på mig hela tiden. Mamma hit, och mamma dit. Det var en tråd på vanten, filten hade flyttat sig, mössan satt konstigt, hon hade glidit ner osv. På kvällarna är hon också trött men det tar ändå minst en halvtimma varje kväll innan det blir tyst inne på hennes rum. Då hojtar hon om täcket som ska av och på, det kliar någonstans, ett gossedjur har flyttat sig så det stör henne, hon är törstig, hon blir ledsen och måste sedan snytas osv.

I morse var hon trött när jag lämnade henne på förskolan så jag och resursen M bestämde att hon får sova en timma i stället för en halvtimma så kanske hon kommer ikapp. Humöret har inte varit bättre i eftermiddag men hon somnade iaf snabbare. Nu sitter jag här och hoppas på att hon ska sova godare i natt än hon gjort sen hon blev förkyld. Hon har kommit in mycket till oss igen och det är svårt att neka när hon inte är 100.

Trotsandet är inte att leka med men jag kopplar ihop det med hur hon mår. När hon sover sämre blir hon tjurigare och alltså trotsigare. När hon äter sämre får man samma resultat. Slutsatsen blir med andra ord 'se till att dina barn äter och sover ordentligt så blir trotsen lindrigare'...!

Nu ska jag strax lägga mig och håller en tumme för att jourtelefonen inte ringer i natt plus att Natalie mirakulöst sover hela natten i sin säng! Jag skulle verkligen behöva vara lite pigg i morgon. :)

Kommentarer

Fummlan sa…
Det är klurigt det där med sömn och mat. Charly har ju inte sovit på dagen sen hon fyllde 2 men det betyder ju tyvärr inte att hon sover bättre på nätterna för ungen vill ju inte äta ordentligt heller.

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)