Omläggningsidéer

Natalies sår beter sig inte riktigt som de gjort förut. Jag är van vid (läs bortskämd med) att min standardmetod fungerar. Den består i att sticka blåsan, ösa på Zinksalva och sen använda Mepilex i någon form. Det är enkelt och så länge jag klipper runda hörn så skapar det sällan några problem. Efter en vecka brukar det vara torrt och på väg att läka fint. Den senaste tiden har det inte varit så. Efter en vecka ser man i stället tydligt att det INTE vill läka. Har vi tur så är det på gång att läka efter två veckor, har vi otur så tar det bortemot en månad innan det läker. Detta är inte helt ovanligt när det gäller EB, en del sår får man verkligen kämpa med. När det äntligen börjat läka så slår barnet upp det igen och man är tillbaka på ruta ett. Mycket frustrerande. Då får man börja testa nya metoder.

Som jag berättat tidigare så vill jag gärna få det att fungera med PolyMem på Natalie eftersom den har en upprensande effekt men jag har haft det besvärligt med att få till formatet så det fungerar på hennes mer rörliga delar. Nu har jag kommit på hur jag ska klippa för att armbågarna ska fungera. Tror jag är det bäst att säga förståss. Men det har fungerat i flera veckor utan bakslag så nu törs jag säga att jag tror på denna klippteknik.

Denna är klippt ur ett ark som är 10x10cm stort. Jacken på sidan ska vara precis vid armbågen. Det kan vara kruxigt att veta hur långt man ska klippa in jacket eftersom man inte vill att sårvätska ska rinna ut mot kanten, då får bakterier fri lejd in. Så länge sårvätskan inte når kanterna så kan man känna sig mer trygg att baciller inte kommer in till såret utifrån. Samtidigt måste det vara lätt att böja armen och röra sig utan att det skaver och/eller känns obekvämt. Det raka klippet fortsätter lite längre in än det sneda jacket om du förstår hur jag menar. Den större delen är nedåt på underarmen där hennes sår breder ut sig mest, den övre delen är mot överarmen.

Här har jag börjat linda gasbinda och när nedre delen är fixerad så ber jag Natalie att böja armen lite för att jag ska kunna linda bandaget i det böjda läget. Man har ju ofta armen böjd så det är bra att gasbindan sitter bra i den vinkeln och inte delar sig för att man lindat den på rak arm.

Jag siktar alltid på att ha som mest 2-3 varv med gasbinda eftersom det annars blir väldigt stelt. Ovanpå sätter jag en bit tubgas som går från tummen och nästan upp till armhålan.

Här har jag kombinerat Mepitel Film med PolyMem för att göra ett plåster som sitter stilla. Jag brukar också göra fingerplåster av Mepitac-tejp kombinerat med Mepilex Transfer eller Lite. Där gäller det att Mepitac-tejpen inte sitter för hårt över knogar eller mot vecket mellan två fingrar för då blir det blåsa direkt. 

Det är himla bra att man kan kombinera olika förband för att få till det "ultimata". Det är bara att vara kreativ och släppa fram alla nya idéer! =)

Kommentarer

Anonym sa…
Tåler hon ''tejp'' sorter på sin sköra hud. Eller tar ni bort det i vattnet för undvika dragningar när ni drar av de?

Ha den bra dag!:)
Jenny sa…
Hej,
Mepitac tejp klarar hon utan problem, den är väldigt snäll mot huden. Mepitel film är supertunn och man upplever därför att den fastnar hårdare men än så länge har det inte varit några problem att ta bort den. Ibland grimagerar hon lite men huden håller. Ska väl tillägga att jag drar bort den väldigt försiktigt. :)
Om något förband fastnat hårt i ett sår så får hon bada bort det. När det gäller filmen så måste man dra, även i badet, men kanske släpper också den lite lättare, marginellt dock tycker jag.
Ha en bra dag du med!
/Jenny
Bettan sa…
Nöden är uppfinningarnas moder sägs det.. Stämmer verkligen bra in på dig! :)
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)