Äntligen upprop och välkomstceremoni!

Extra fina idag till skolstarten, kläder har de valt själva och det blev ju riktigt bra!

Kolla in himlen, vilken tur vi har med vädret!

Ögonblicket hon väntat på; har precis gått genom portalen som syns i bakgrunden och fått sin heliumballong. Lycklig!

När alla barn fått varsin ballong var det nedräkning till gemensamt släpp. Ballongerna seglade sakta mot himlen och först ganska rakt upp, inte så mycket vind idag.

Sen vände de iallafall av över skolbyggnaderna och försvann sakta bortåt. I varje ballong ligger en liten lapp där det står kontaktuppgifter till skolan så den som hittar ballongen kan meddela var den landade. Tydligen har man tidigare år fått hälsningar från både Jönköping, Borås och någonstans i Småland - häftigt att en liten ballong kan flyga så långt med vinden!

Välkomna!

Handen flög upp snabbt och högt när hennes namn ropades upp. På hennes stol sitter mjuka dynor som hennes resurs har fixat så hon inte ska skada sig på stolen.

Efter uppropet fick vi föräldrar ett kompendium med information, i det finns även en sida med ett brev från vår familj där jag skrivit ihop info om EB. Jag lägger ut en kopia på bloggen sen också. Efter detta var det dags för aktiviteter ute på skolgården, alla barn får en lapp med kryssbar ruta för vare aktivitet och barnen väljer själva vilka stationer de vill gå till. Natalie började med ansiktsmålning och sen glass. Lite senare testade hon på att kasta ärtpåsar i en hink.

Hugo går stylt-slalom och tyckte att det var alldeles för enkelt. Han önskade att fyror och femmor hade haft mer avancerade aktiviteter för många var för enkla. Jag förklarade att det är så mycket för lärarna att fixa så dessa som passar alla är nog ändå bäst. Alla kan ju välja att göra det de vill och sen får man hoppa över det man inte gillar. Sen är det ju en festlig dag för de som är helt nya på skolan och som aldrig provat dessa aktiviteter, som lillsyrran t.ex. Han köpte den förklaringen. :)

Kastar ringar och på första försöket gick det så där, alla var nära men ingen träff. Hon testade en gång till eftersom det inte var någon kö alls och då träffade hon med 4 av 6 ringar - pricksäkert!

Efter att ha varit på skolan ett par timmar åkte jag och Hugo hem och åt lunch så idag är första gången jag lämnar henne helt. Hon ska även prova på mellanmålet idag. Igår var jag med på lunchen i Bamba (Barnmatbespisning för er som inte är Göteborgare!) och jag konstaterade direkt att det är en enorm fördel för Natalie att just hennes klass kommer äta lunch i klassrummet. Även om lärarna gör en stor insats i att styra upp alla barnen (många äter samtidigt) så blir det stökigt där och då blir det hela tiden en stor skaderisk för Natta.

Kommentarer

Unknown sa…
Hej!
Läste ert fina brev i kompendiet alla barn fick på skolan idag!
Jag är mamma till Emelie i 3a och Alexander i 7c.
Har träffat Darko på föräldrarrådet med där vi sitter gemensamt.
Är väldigt tacksam att vi fick så bra information om Natalie och vi har pratat hemma om detta. Vi har även följt en annan familj med en liten kille som hade denna sjukdomen.
Med detta vill jag och min familj hälsa er hjärtligt välkomnat till Furulundsskolan! Denan fina bloggen kommer jag att följa!
Krama fina Natalie från oss.
Kram från Jessica
Jessica sa…
Hej!
Läste ert fina brev i kompendiet alla barn fick på skolan idag!
Jag är mamma till Emelie i 3a och Alexander i 7c.
Har träffat Darko på föräldrarrådet med där vi sitter gemensamt.
Är väldigt tacksam att vi fick så bra information om Natalie och vi har pratat hemma om detta. Vi har även följt en annan familj med en liten kille som hade denna sjukdomen.
Med detta vill jag och min familj hälsa er hjärtligt välkomnat till Furulundsskolan! Denan fina bloggen kommer jag att följa!
Krama fina Natalie från oss.
Kram från Jessica
Susanne sa…
Tänk den känslan när man började skolan, det är speciellt! Vad skönt att de är så öppna och flexibla när det gäller Natalies sjukdom! Hoppas allt kommer att gå bra med barnen på skolan också!
Jenny sa…
Hej Jessica, tack för din fina och värmande hälsning!
Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)