Förband har mer än en funktion

Vilken härlig sommardag vi haft idag, hoppas du också fått njuta av fint väder! Natalie och jag blev kvar på balkongen efter frukosten och plockade av plagg efter plagg och sen hämtade vi bikini i stället. Något moln susade förbi här och där men mest var det sol och det var så skönt att bara få slappa i värmen. Hon har ett fantastiskt pigment, efter sin far förstås för mitt är inget att skryta med, och som vanligt blir hon brun direkt. När jag tog av förbanden sent i eftermiddag för bad och förbandsbyte såg jag en kant där solen inte kommit åt. 

"Titta på mig så jag får ta ett kort på dig Natalie" 

Hon tycker det är skönt att få lufta händerna när det passar och nu när vi satt i solen var det ett bra tillfälle att plocka av de förbanden. Hon hade inga öppna sår och inga blåsor när jag tog av handledsförbandet. Denna bild är tagen en timma senare när vi slutade sola. På handleden har en blåsa bildats utan att hon slagit i något. Förbanden har mer än en funktion. För Natalies del har vi dem förstås ofta för att täcka sår och suga upp sårvätska samt förhindra att kläder fastnar i såren. Men de skyddar också på flera sätt, bland annat som vaddering för att så långt det går skydda henne från att slå upp nya blåsor och sår. Sist men inte minst så förhindrar man uppkomst av blåsor genom förbandet trycker på den tunna känsliga huden så vätska inte kan fyllas upp. Hon har fjärilstunn hud på t.ex. handleder, armbågar, knän och tår. Utan förband så bildas det oerhört lätt nya blåsor, ibland helt spontant - det vill säga utan att hon slagit emot något. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)