Armbåge och hand

Längre ner i detta inlägg kommer foton på en armbåge och en hand, om du är känslig kan det se lite läskigt ut även om dessa bilder är ovanligt "snälla".

Lördag morgon stack Darko och Hugo till Tjörn för att titta på delar av av Tjörn triatlon medeldistans samt för Darko att hämta ut sin nummerlapp och kolla bra ställe att parkera och hur allt fungerar och så. Idag söndag var det nämligen hans tur att tävla i Tjörn triatlon sprintdistas och det kan du läsa om på hans blogg här. 

Natalie och jag stannade hemma och eftersom hon var lite snuvig blev det lugn sysselsättning, vi gjorde frisyrer som Natalie älskar! Hon borstade mitt hår och gjorde den ena tofsen och flätan efter den andra. Sen var det min tur att fixa hennes hår och det blev nedan kreation med fläta i flätan.

Nu till lite sårstatus. Jag lägger om lite varje dag i stället för att sätta henne i ett bad när hon är sjuk. Denna helg har hon inte varit så risig egentligen, bara snorig och lite hostig, men vi hoppade över badet ändå. Såren ser ovanligt bra ut om jag jämför med senaste månaden eller två. Det har geggat väldigt mycket i sommar men just nu är såren ganska rena för en gångs skull. 

Detta är ena armbågen. Större delen av det röda var vätskefyllt, en väldigt platt blåsa men dock vätska i så den fick punkteras. Den har nyss läkt men det höll inte, som vanligt. När det är som sämst är i stället hela det röda området ett öppet köttsår som blöder ymnigt varje gång man lägger om och dessutom blir det ofta geggigt i såren.

Jag vet inte hur väl det syns på bilden men här har ett hårstrå krupit in i huden. Det är som om hennes porer står öppna och hårstrån/klädfibrer kryper väldigt lätt in. Det blir rött och irriterat och kan göra väldigt ont. Vid enstaka tillfällen har väldigt långa strån krupit in antingen rakt in eller också precis under huden så det ser ut som ett långt blyerts-streck. Ju längre de krupit in ju ondare gör det att ta bort dem... Detta ryckte jag snabbt med en pincett. "AJ" säger hon ilsket och sen är det över. I armvecket måste jag just nu ha förband också eftersom de gasbindor jag fick senast på sjukhuset verkar fastna i hennes hud, något nytt material i den senaste sorten de upphandlat och det funkar inte alls bra med hennes hud. Jag har klagat men kvarnarna maler inte snabbt när det gäller sådant.

Handleden är oftast sårig. Just nu är yttre huden hel men det finns vätska som flyter omkring där under och jag sticker nästan varje gång jag öppnar. Hennes hud är stel och ärrad vilket fungerar dåligt på en handled. Titta på din egen handled och sen böjer du handen fram och tillbaka i olika vinklar och notera hur otroligt flexibel din hud är. Den töjs och veckar sig omväxlande beroende på hur du gör. Det gör inte Natalies hud, den stramar och håller emot och då blir det som friktion när det spänner och nya blåsor bildas bara av att hon rör sig. Moment 22, hon måste röra sig för att hålla igång hud och leder men kan inte röra sig för då blir det blåsor. Fingertopparna ser svullna ut men det är de inte, de är hyfsat "normala" eller hur man nu ska formulera sig. Det är huden längre in på fingret som blivit så stram och spänd av alla ärr att topparna ser svullna ut i jämförelse. 


Hon har områden med oskadad hud men de är inte stora. Lite på lång- och ringfinger samt uppepå handen ovan knogarna. Allt det andra är ärrad och spänd hud. De flesta naglar har hon tappat och de kommer inte växa ut igen då nagelanlaget blir permanent skadat av blåsor och sår.

I vecket mellan lill- och ringfinger ser man tydligt att huden är riktigt spänd och oflexibel, det är svårt för henne att spreta isär fingrarna. På lillfingret har hon kvar en av få naglar och den är högt älskad, hon vill alltid ha fina nagellack på. Just nu är favoriten ett rosa med glitter i!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)