EBAW2012: Möt Jacob


Den här sista dagen på EB-veckan vill vi berätta om en kille som heter Jacob Karlsson som har Dystrofisk EB, troligen en reccesiv form. Dystrofisk EB innebär att blåsorna uppstår i läderhuden strax under överhuden, ibland även i slemhinnorna. Blåsorna bildar ärr och ger ofta bara lokala besvär, men vid en svår form orsakar de omfattande funktionsnedsättningar, särskilt om slemhinnorna också påverkas.

Jakob är 23 år gammal, bor i Nybro där han bor i egen lägenhet sedan 1 juli 2012 och jobbar som säljare åt Eniro.
- Jag har arbetat som säljare åt Frödinge och även som säljare ett par månader i Barcelona berättar Jakob.

Jakob har mest besvär med fötter och händer. När Jacob föddes togs det biopsi från hans hud, skickades till Heidelberg (Tyskland) och diagnosen ställdes. Han fick senare träffa en forskare från Norge som hette Tobias Gedde Dahl – han trodde Jacob hade en dominant form men tyvärr avled han innan det blev klargjort. Sedan togs det prover i Uppsala.
-Det är nu 4 år sedan berättar Jakob men jag har ej fått svar ännu. Det är en sak som jag väldigt gärna skulle vilja veta, vilken undergrupp jag har - om den är dominant eller recessiv eftersom det också talar om ärftlighetsgraden den dagen man själv kanske vill skaffa barn.

Vi pratade om Jakobs barndom, sjukdomen var betydligt mer besvärlig då än den är idag då den har förbättrats avsevärt. Jakob är en riktig sportkille och har nog testat varenda sport (!) som går att testa. Visst gjorde det jä---- ont och man fick lida då men det var värt det!

Jag har redan nu listat ut att Jakob är en otroligt positiv människa, ser inga hinder i något alls och gör det mesta han vill.

Visst fanns det saker jag inte kunde göra när jag var mindre säger Jacob. Min mamma har dock aldrig sagt att jag inte får göra eller prova det (förutom spela hockey!) Jag fick känna efter själv. Jag har spelat ganska mycket fotboll, innebandy både tränat och spelat matcher – jag har skadat mig varje gång men det var och är värt det även om jag inte spelar det numera.


När jag var mindre lade mamma om mig, det tog ungefär en timma på morgonen och en timma på kvällen. Hon gick även upp på natten för att fixa mina fötter när jag sov för att jag var så himla kittlig. Det är en av de sakerna som Jakob kommer ihåg var frustrerande, att inte kunna dra iväg direkt utan att det alltid skulle fixas först. Ibland har han använt plattor för att förebygga men de är mest i vägen. Han genomgick en operation av naglarna för ca 1 ½ år sedan då de tog bort tumnagel och pekfingernagel eftersom det är vanligt att naglarna växer på höjden när man har EB. Förhårdnader är vanligt på alla naglar men nu började de med dessa som var mest besvärande.

När Jakob kom i puberteten hände något, sjukdomsbilden ändrades ganska mycket. De senaste sju åren klarar han sig utan all bandagering om det inte mot förmodan händer något. Varje morgon får han dock smörja in sig på torra ställen, han har sk hyperkeratoser (förhårdnader) men han får inga sprickor i huden mer. Att han klarar sig så bra nu tror Jakob är en kombination av att ”veta bättre/blivit äldre” samtidigt som sjukdomen har blivit bättre med åren.

Tänk tanken att du är snabb, duktig och en riktig sportkille – hur frustrerande det måste vara att inte kunna utöva sin sport utan att få lida för det efteråt. När jag var liten fick vi lägga om
mycket innan match, linda in extra noga som skydd berättar Jakob. - Det bildades blåsor direkt jag sparkade till bollen. Jag frågade Jakob om han var bra och svaret kom snabbt – Javisst! Jag gjorde mål ofta var faktiskt riktigt snabb!

Ett annat stort intresse är jakten, jag jagar älg, råddjur och även vildsvin. Denna vecka har det varit svårt att nå Jacob då han varit ut i skogen!




Har jag inte överbelastat eller gjort något särskilt behöver jag ingen som helst speciell omvårdnad idag. Jag har ärrbildning på händerna, knäna, armbågar och smalbenen. Stöter jag i något slår det upp huden direkt.

Jag ska ut och resa nu i 3-4 mån! Jag åker till USA den 20 december – färden går efter nyår vidare till Thailand och jag ska även till Laos och Vietnam. När jag frågar hur han förbereder sig inför resan med tanke på hans EB säger Jakob – jag tänker inte på att jag har EB, man blir bara påmind ibland. Hur jag förbereder mig inför resan…tar med lite extra plåster och bandage!


Jacob gillar fiske också – här är det storfångst – vilken abborre!

Lycka till på din resa Jacob – och tack för att du ville vara med under EBAW!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)