Lussebullebak mm

Hugo hade match på förmiddagen och det var meningen att Natalie skulle bada när de kom hem och sen skulle vi sticka och handla lite, men då gick strömmen i delar av huset. Pannan stannade bland annat, och det tog en stund att reda ut varför. Darko betade av hela proppskåpet och kliade sig i huvudet ett par tre gånger innan det kom fram att det fanns fler säkringar i ett annat proppskåp. Klockan tickade på så vi lämnade in barnen hos farmor och farfar en stund så vi fick snabbhandla lite julklappar och sen åkte vi hem och badade Natta. Efter badet fick hon dricka sin välling och somnade med flaskan i handen, helt slutkörd... Hugo bad om att få lägga sig, han var helt slut också. Sötingar! 

I kväll har jag sytt upp en lucasärk och sprättat sömmen och släppt ner en annan, lite andra saker blev också lagade när jag ändå var i farten med symaskinen. Jag tycker sådant där är rätt kul egentligen men jag får sällan tummen ur och tar tag i det!

Nedan några bilder från gårdagens lussebullebak. Natalie var i ett enda långt lyckorus och hon har frågat 2-3 gånger idag om vi inte ska baka lussebullar snart "det var ju länge sedan mamma!". För henne var det extra stort eftersom hon fick ta av alla bandage på händerna, tvätta dem noga och kladda med nakna händer! Hon hade inga öppna sår när vi startade, bara en liten blåsa på handleden som sakta växte under baket. Där ser man hur viktigt det är att ha tryck på de känsliga partierna som är på väg att gå upp. När jag plockade av förbanden så var det ett rött område som jag trodde kunde bli/var på väg att bli en blåsa och 1-2 timmar senare var det en där som var bullig som tre ärtor på raken i storlek. Hon slog också emot sin hand mot mitt finger vid ett tillfälle och rev av en bit hud. Träffar det olyckligt mot hennes skinn så släpper det bara, ibland kan det vara svårt att föreställa sig hur lätt hennes hud faktiskt går sönder. Om hon inte var täckt skulle hela hon vara ett stort sår. Kul hade hon i alla fall lilla skruttan och många fina bullar blev det!








Kusar, dubbla kusar, flätor, något som liknade en munk, prästens hår och en luciakrona skapade vi. Prästens hår var roligast, det ville de göra om och om igen (tre stycken på den övre gräddade plåten). Lucakronan längst ner till vänster. De blev rackarns stora, vet inte vem som ska orka äta upp de där jättarna... vi får dela! Några fick lite mandelmassa i sig också men jag vet inte om jag kommer komma ihåg vilka det var när jag tar fram påsarna ur frysen...

Kommentarer

Anonym sa…
Ser att du jagar kläder i skönt material och om du inte testat bambukläder till din dotter så tycker jag du ska göra det! Jag har haft mycket besvär med eksem och känslig hud och det är något av det skönaste jag vet. Dessutom är det antibakteriellt och det tänker jag är bra vad man än har för hudproblem. Har själv använt bambuunderställ mycket och vet att det även finns för barn. Sedan upptäckte jag siden och varvar med det. De känns lite olika. På min hud känns bambun lenare men när jag har mer ilskna eksem så stillar nog sidenet klådan mest. Vad båda material har gemensamt är att de har långa fiber, inte så rugglig yta som bomull och andas betydligt bättre. Värmereglerande osv. Transporterar bort fukt. Siden finns också som underställ, tar mycket liten plats och funkar väldigt bra att ha under andra kläder.
Kanske du vet allt detta redan men ville ändå tipsa!
Anonym sa…
... vet självklart inte hur en sådan hud som din dotter har fungerar, men kanske kan något av detta vara skönt på åtminstone den hud som inte måste vara bandagerad.

Det är lätt att känna för ett barn, eller för någon över huvud taget, med de problem som din dotter har. Och för er som familj. Hoppas ni finner fler och fler vägar som underlättar så att hon får må sa bra hon bara kan!
Jenny sa…
Tack för tipsen! Jag har haft ett par strumpor i bambu till Natalie och de var supersköna. Problemet är att sömmen stack ut lite över tårna så jag fick ha dem ut-och-in. Natalie har alltid bandage på alla de besvärliga såriga och eksemiga områdena så jag vet inte om det skulle göra nytta att använda specialmaterial som dämpar klåda och är antibakteriella? Det finns också något som heter Dermasilk som jag har testat och det materialet känns skönt mot huden också, dämpar klåda mm. Det kommer dock bara i kontakt med hennes "friska hud" eftersom det andra är täckt.
Hälsningar
Jenny
Anonym sa…
vilka är finast bullarna eller bagarna. Vad roligt det var när barnen var små, nu är dom utflugna och barnbarnen också,
Ha en bra lucia och mycket stök till jul
Snöiga kramar Gean
Anonym sa…
Huden måste vara i kontakt med bambun och sidenet för att det ska funka, antar jag. Dock har jag känslig hud och är sensoriskt känslig över hela kroppen även där jag inte har eksem så jag försöker alltid ha bra material närmast kroppen. Bomull och syntet undviker jag närmast kroppen.

Dermasilk känner jag till. Dock tror jag vanligt siden funkar lika bra. De säger att de tagit bort ett ämne i Dermasilks produkter som man KAN reagera mot. Gör man inte det är vad jag förstått vanlig sidentrikå lika bra. Köper mina sidengrejer på Sidenselma och vet att de har en del barngrejer också. Vill inte på något sätt göra reklam utan bara berätta vad som funkat för mig. Är dock medveten om att det beror på hur ens problem ser ut, olika saker hjälper ju på olika personer. Ibland samma! :)
Jenny sa…
Alla tips är välkomna!! Med EB kan det variera väldigt vad som fungerar och inte så även om detta inte är något jag satsar på just nu så kanske det är oerhört värdefullt för någon annan - så tack snälla!
Hälsningar
Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)