MAM flaska med ventil

Tack för tipset Frida, jag hittade MAM-flaskor med ventil på apoteket!

Jag köpte en blå och en rosa till henne eftersom favoritfärgen lila inte fanns hemma, hon blev jättenöjd när jag visade den blå! Den är provkörd och fungerar lika bra som de gamla, Natalie är nöjd och munnen gör inte ont. Om man inte använder Medela SpecialNeeds (tidigare kallad Habermann Feeder) så är denna MAM-flaska ett bra alternativ. Nu ska jag slänga de gamla som håller på och faller i bitar efter intensivt användande i tre och ett halvt års tid. =)

Kommentarer

Susanne sa…
Jag fattar inte riktigt vad ventilen gör för funktion, är det att det blir mindre sugkraft? Inquiring minds want to know.. :)
Fummlan sa…
Kul! Med bäbisar säger de att ventilen gör att det blir ett mer naturligt sugande, typ som amning. Om man måste ge tillägg/ersättning i början så rekommenderas dessa flaskor eftersom barnet använder samma teknik. Sen blir det ju inte samma baksug då de behöver inte stuga lika hårt.
Emma sa…
De går även att köpa via MAM:s hemsida: http://www.mambaby.com/se/om-produkterna/flaskor--muggar/flaskor/mam-anti-colic-260ml-541-26962-sv.html :)
Anonym sa…
Förlåt att jag frågar, menar absolut inget illa - men varför använda nappflaska, går det inte lika bra (eller bättre) att dricka ur en mugg?
Jag känner barn som har druckit välling i nappflaska fram till femårs-åldern, och hade nog gladeligen fortsatt om inte BVC hade påpekat att de borde sluta!

Hälsn. Maria

(Att jag skriver anonymt beror bara på att jag inte kan kommentera på annat sätt, skickar gärna både namn och mail-adress om du vill det)!
Jenny sa…
Susanne: Ventiler i botten gör att hon inte måste suga lika hårt för att få ut vätskan. Sen hjälper jag till lite extra genom att göra "krysset" i nappdelen lite större. Hon fick äta en gång i den andra flaskan utan ventiler härom dagen och då fick hon direkt flera småblåsor i munnen.

Maria: Jag hade gärna gett henne i mugg men denna lilla tjej är extremt bestämd. Jag har testat att byta flaska en gång, det gick verkligen inte, hon vägrade äta upp och sen vägrade hon ta den igen. Jag har också försökt hälla upp i mugg men hon tvärvägrar att ens smaka! Sedan några dagar tillbaka äter hon vällingen själv och bara det är stort, vi har försökt detta många gånger men det har aldrig tidigare funkat så vi är glada att hon tycks ha gett med sig på den punkten i alla fall. Tilläggas skall att vi är inte föräldratypen som ger upp, vi är rätt envetna med barnen men allt lyckas inte! :D

Hälsningar
Jenny
Hej! MAM Anti Colic har en ventil i botten på flaskan som gör att det inte bildas vakuum i flaskan när bebisen äter, vilket gör att bebisen sväljer mindre luft och kan äta lugnt utan avbrott och minskar på så sätt risken för kolik. Hälsningar Carina Gunnarsson leg. sjuksköterska och konsumentkontakt på Bambino Mam AB.
Jenny sa…
Hej Carina! Tack för din information om flaskorna. Jag kan berätta att de är inte bara bra mot kolik utan också för Natalie som har sköra slemhinnor pga sin hudsjukdom. De är verkligen toppenbra!
Hälsningar
Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)