Ett givande föräldramöte

I kväll var det dax för föräldramöte på förskolan. Personalen berättade om hur barnens dag på förskolan ser ut och lite om verksamheten. När deras info var klar var det dax för mig att berätta lite om Natalie och EB. Vi har valt att göra så från första början, ut med massor av info för att folk inte ska gå runt och undra en massa saker men inte våga fråga. Vi tycker också att det är viktigt att bemöta alla barn på rätt sätt, att besvara deras frågor och inte göra det så himla komplicerat.

En mamma berättade direkt att hennes son pratat om Natalies sår på näsan redan första dagen och hon visste inte riktigt hur hon skulle svara honom eftersom Natalie stod där mitt framför dem. Jag berättade att vi önskar att alla svarar på frågor och inte hyschar barnen, de får fråga och det bara är så barn fungerar.

Jag försöker alltid ta mig tid att svara på barns frågor (och föräldrar också givetvis men det är ju en annan sak). Jag sätter mig gärna på huk och pratar på deras nivå och jag brukar förklara så enkelt som möjligt. "Om du ramlar med cykeln på asfalten så kanske du skrapar upp ett sår på knäet, Natalie behöver bara ramla lite lite grann så slår hon sig och får ett sår" "Hon får skavsår väldigt lätt av skor så därför måste hon ha bandage på fötterna också och då måste skorna vara lite större så bandagen får plats".

Det har funkat väldigt bra tycker jag så det får bli dagens tips från mig!

Har du några tips kring ämnet? Det vore intressant att höra hur ni läsare gör om ni hamnar i liknande situationer! Jag vet att ett antal med EB-kopplingar läser bloggen men jag gissar att en del av er andra kanske har hamnat i en situation som kan relateras till detta ni också?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)