Besök på Mun-H-Center

Idag var det dags för ett efterlängtat tandläkarbesök! Jag som hatar att gå till tandläkaren längtar inte till mina egna besök, det var så klart Natalie som skulle få tänderna kollade. Jag har känt att hur vi än gör så är munnen ett jätteproblem. Förutom blåsor och sår och ett konstant svullet och blödande tandkött så har jag sett någon fläck på tandytan här och där som oroat mig plus att hon har beläggningar i tandköttskanten. Jag trodde vi skulle få boka in ett nytt besök med avancerad rengöring, kanske ge Natalie lugnande eller nåt. Jag hade fel! Så skönt det är att ha fel ibland.

Fläckarna jag pekade ut var inget att oroa sig för och beläggningarna som liknar mörknande tandsten är en speciell sorts bakteriebeläggningar som är ganska vanliga på barn. De har troligen mörknat för att vi använder Paroex en gång i månaden, klorhexidinet kan färga. Tandläkaren tyckte inte att vi skulle riskera att skada Natalie genom att ta bort beläggningarna utan "nöja oss" med att de brukar försvinna när man byter tänder. Det gör vi gärna!

Jag berättade hur enormt svårt det är att borsta. Vi har den mjukaste tandborsten på marknaden, TePe Special Care, och den är som bomull. Ändå blöder hennes tandkött och hon skriker av smärta samtidigt som tänderna knappast blir rena av den "smekningen". Vi undrar om det finns någon eltandborste på marknaden som har supermjuka borsthuvuden och hon skulle forska lite i det. Vi tror att det kan funka bättre eftersom man slipper att gnugga hela tandborsten fram och tillbaka och slå emot läppar och insidan på kinderna så det blir sår. Hoppas hon hittar någon!

Natalie var verkligen duktig, till en början reserverad men efter lite lockande och trixande så klättrade hon upp själv i tandläkarstolen och satte sig och gapade. Gapa som en tiger, det kan hon, bara man kommer med en tandborste mot munnen - ett tips till alla föräldrar som behöver få sina små barn att gapa, det funkar varje gång!

När vi åkte därifrån passade min Audi på att sniffa lite på Peugeot 107. Det blev lite repor på båda och nån buckla på den andra. Skit också. Men jag tror inte att det var mitt fel. Det får dock försäkringsbolagen dividera om. Jag hävdar högerregel eftersom det inte fanns någon väjningsplikt och jag kom från höger. Det är verkligen skit att hållas med sånt men som Darko sa: Ta det lugnt gumman, den här gången kommer de ju i alla fall inte lösa in bilen! Min omtänksamma make... ha ha ha!

Kommentarer

Emelie sa…
Halloj! Vad skönt att tänderna såg fina ut. Mindre kul med bilen men det e ju bara en bil=) KRAM
Trist det här med bilen.. Men skönt att allt gick bra iaf! Det är ju trots allt det viktigaste :)

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)