Sjukhusbesök och förskolebesök idag

Idag har Natta och jag varit på sjukhuset för att träffa hennes hudläkare vilket vi gör ungefär två gånger per år plus eventuella akutbesök. 30 minuter går ruskigt fort och idag diskuterade vi både sårvård och den tryckavlastande madrassens väg hit till Nattas säng plus att vi behöver några recept skrivna igen.

Som vanligt (är det så här i alla delar av landet eller bara i Västra Götalands Regionen, berätta nu för mig???) så får inte vi det vi anser oss behöva till Natalie så himla lätt. Det ska diskuteras i en evighet vem som ska ta kostnaden. Denna gången är vi inte så inblandade, jag fick fixa en remiss till distriktssköterskan på BVC och sen verkar det som att hudläkaren kommer reda ut kostnadsansvaret så vi kan få den. Det finns inga tveksamheter om vem som ska förskriva den, det är distriktssköterskan som gör det. Det är bara kostnaden som ska fördelas ut. Jag nöjer mig med att säga att VGR klingar inte så där jättefint i mina öron alla dagar.

Det känns i alla fall himla bra att vi har den hudläkare vi har, hon är väldigt professionell och kunnig. Jag fick nog ändå lära henne något idag: klorinbad. :-) Hon tycker det är bra att jag försöker hitta vägar att läka Natalies sår utan starka salvor och antibiotikakurer men påpekade att jag inte behöver tveka att använda Betnovat-krämen om det behövs då och då. Nej jag vet, men jag gillar att vara sparsam med den.

Jag testade att beställa PolyMem idag också, rätt person var inte på plats, hon som sköter alla beställningar är borta en period. Det lät som om de ska ringa och kolla med henne eller någon annan eftersom de inte var säkra på om det var upphandlat eller inte. Skulle det inte vara upphandlat så får vi försöka lösa det ändå på något sätt. Vården är en djungel ska du veta... :)

Efter läkarbesöket hade jag ett möte med kokerskan på förskolan för att prata lite mat. Det var egentligen inget nytt att tillägga utan vi kör på som tidigare: fokus på mjuk konsistens på maten, inga hårda stekytor, inte panerat, inte friterat, kör soppor med stavmixer så Natalie inte råkar svälja bitar av misstag. Utöver detta så säger vi till om vi märker att hon har mer problem än vanligt med mun och hals så att de kan mixa större del av maten.

När vi pratat klart så gick jag ner till Natalies avdelning för att delta i lunchen och prata lite med personalen. Det finns så klart många frågor för dem nu när Nattas resurs är sjuk, det är inte lätt att veta hur maten bör se ut, vad man ska tänka på när man byter blöja osv när man är ovan.

Natalie har anpassat sig jättebra på sin nya avdelning, hon verkar trivas toppen! Varje dag är det kramkalas när vi går hem... :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)