Fler blåsor igen

Det är lite märkligt hur blåsorna kommer i skov, att det ska behöva vara så! Nu har vi en sådan där tråkig period igen när det ena stället efter det andra pajjar. Hon sopade i ena stortån igår när jag hämtade henne på förskolan, sprang som en tok och slängde sig i min famn och lyckades då sparka den rakt på min sko. Ett knä rök i helgen, hela ytan var blåsa och idag vätskar den fortfarande så det läcker igenom. Efter badet i söndags fick jag sticka en blåsa i handflatan och området efter den stora blåsan som jag la ut bild på härom dagen är fortfarande inte helt ok. I morse stack jag blåsa på både tunga och insida läpp, härom dagen stack jag en mitt på läppen. Ska jag fortsätta...

Innan hon la sig i kväll så la jag om både knät och foten med den trasiga tån. Som grädde på moset har hon fått små röda prickar på hela foten, de ser ut som värmeutslag. Jag får återigen blanda material (jag klippte bort delar av Mepilexen hon har runt foten och ersatte den med Allevyn Non adhesive) och bygga lapptäcke runt hennes fot för att den ska få lite variation. Tänk så mycket enklare det varit om hon bara hade EB och inte var så eksemig och känslig för värme också.

Jag bläddrade tillbaka i bloggen och kollade bilder från nu ända till ett drygt halvår tillbaka i tiden. Där hittade jag dagen då hon slog upp sin häl efter att den varit läkt jättelänge. Den hälen är fortfarande inte helt bra och detta hände alltså för ett halvår sedan! Då är det kanske lite lättare att förstå att jag blir bekymrad när hon slår upp vissa sår, det tar väldigt väldigt lång tid att få dem att läka, om det ens går.

Just nu sitter jag och funderar på att gå och lägga mig för att komma ikapp med sömnen och för att smälta allt som hänt under dagen på jobbet. Natti natti!

Kommentarer

Anonym sa…
Varför ska man sticka blåsorna? Går de snabbare att läka då?

Menar inget illa alls utan är nyfiken :)
Jenny sa…
Det beror på att de växer och blir jättestora annars. Huden är uppbyggd av flera lager och när man har EB så saknas ett ankare eller ett klister mellan hudlagren så de delar väldigt lätt på sig. Eftersom huden inte sitter ihop som den ska så kan vätskan "spränga" sig vidare väldigt lätt. En person med frisk hud som får ett skavsår t.ex. får inte större blåsa av sig själv utan det krävs att skon eller vad det nu är fortsätter att skava ordentligt för att en sån blåsa ska växa. Har man EB så kan vätskan i blåsan spränga sig vidare av sig själv i princip med väldigt lite friktion eller tryck.

Det är självklart ok att fråga och vara nyfiken!

Hälsningar Jenny

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)