Svårläkta sår

Nu är vi inne i en spiral som jag bara önskar ska ta slut snart. Natalie har haft det ena svårläkta såret efter det andra, klådan verkar ligga på max igen och hostan vill aldrig gå över. Nyligen fick hon sitta och sova i vår säng på natten, det tog oss två timmar med uppallande i sängen, hostmedicin och kallt vatten innan hostan äntligen gav med sig.

Det kämpigaste såret just nu är vänster knä som är ett enda stort svårläkt köttsår. Sen har hon ett litet sår på bröstet, bara en centimeter i diameter men också det vägrar läka. Knät har fått PolyMem på sig sen några dagar tillbaka. Det vätskar sig mycket och luktar lite illa vilket är normalt när man använder det förbandet. Förhoppningsvis så rensas det ordentligt nu och börjar läka snart.

Jag avslutar med att kasta ut en fråga: vad har du för erfarenhet av mollusker? Hugo hade en ensam rätt länge i ett knäveck. Jag fick höra att de oftast läker ut och försvinner efter att de gått sönder och det kommit ut nåt ur dem. Det hände Hugo men efter det så har det kommit ett par nya. Jag vet att de är harmlösa, försvinner av sig själva och allt det där men jag är lite bekymrad när vi nu sett ett par till poppa upp. Inte för hans skull utan för Natalies. Hon behöver liksom inte fler hudbesvär än de hon redan har... Hans sitter just nu i andra knävecket och i ett armveck, sen har jag sett en på en axel men den försvann väldigt fort. Sannolikheten att han skulle smitta någon (Natalie) är nog väldigt liten med tanke på var de sitter men ändå tänker jag lite på det så klart.

Kommentarer

GretaG sa…
Jag har jobbat som barnskötare på dagis och delger mina funderingar utifrån det :-)

Det är ju som du säger att man ska tänka på Natalie. Mollusker smittar vid direktkontakt, det kan vara svårt att bli smittad men med tanke på de sår som Natalie har på sin hud så är det nog lättare för viruset att smitta henne.

På ett dagis som jag jobbade på så blev det en riktig invasion av mollusker, barnen smittade ner varandra otroligt lätt och mycket. En del barn fick så många mollusker att de behövdes skrapas bort, fast det är ganska sällan man gör det.

Mollusker är ofarligt för ett friskt barn, men även hos ett friskt barn kan de inflammerade, och orsaka klåda och exem.

Så med tanke på Natalies sjukdom så skulle det kanske vara bra att få molluskerna borttagna på Hugo.

Så här står det i vårdguiden " Barn som har andra hudbesvär drabbas lättare än andra." och det innefattar ju Natalie.

Vad ni än bestämmer er för så hoppas jag att ni slipper de små bubblorna snart.

Ha en fortsatt bra vecka
Anonym sa…
När min dotter hade mollusker (mängder) fick vi tips om alsolsprit. Varje kväll baddade vi molluskerna med alsolspriten och när de torkat ut så pass mycket att de sprack drog vi bort dem med pincett. Blödde det blev det mer alsolsprit på. Går även trycka, men det gjorde så förb***at ont på henne att det skar i mammahjärtat. Detta gjorde att vi fick bort alla mollusker på en månad.
Anonym sa…
Molusker är ett vårtvirus, sitter väldigt ytligt i huden och därför är de svåråtkomliga för kroppen att "ta hand om" och de sprider sig lätt i sår, det har vi fått erfara.
Ingen annan än S hade molusker så de kan inte smitta så himla lätt med tanke på att hon hade så många och att de var riktigt fula stundtals. De blev inflammerade och spred sig när hon kliade sig, vi tog bort många själva... man kan fortfarande se små gropar där de suttit så de sitter inte "utanpå".
Jag blev inte smittad...
Går det inte att plasta in dem tänker jag, sårplastspray typ... ha ha, vet inte vad det heter

Kram och pussa ungarna / syrran

Populära inlägg i den här bloggen

Kliande utslag och Verum Hälsofil

Att få löss när man har EB...

Stuckit flera blåsor i dag (foton på blåsor)